måndag 1 april 2019

Toleransprojektet Torslanda Dag 1 2019

Vi träffades 5:20 på parkeringen vid Maxi, och tog en buss till Landvetter. Sen checkade vi in och fick gå runt fritt på flygplatsen. Efter det så satt vi på flyget till Polen.

Vi landade i Warszawa och mötte vår guide Edyta. Sen började vi direkt och åkte till Kulturpalatset och Janusz Korczaks staty i centrala Warszawa. Vi kom fram till statyn och den föreställde Janusz Korczak med några barn från hans barnhem. Vi satte oss nedanför den och fick höra en av Koczaks idéer om barn och en av våra egna texter.

Vi fick också höra om en kvinna som hette Eugenia. Hon var uppvuxen i Warszawa. Hon och hennes familj var judar och hamnade i ett ghetto. Hennes mamma lyckades få tag på fläsk och tillagade schmaltz (man smälter grisfettet). Detta är inte enligt koscher men de gjorde det för att överleva. Efter detta så gick vi och åt lunch och den var väldigt god. Det konstiga var att vi fick efterrätten före huvudrätten, men det var ok. Under måltiden så slank det ner en eller två klubbor, och när vi lämnade restaurangen så hade vi tömt hela deras klubbförrådJ.

Efter detta gick vi vidare till en affär som säljer mat enligt koscher reglerna. Detta är den enda affären i Warszawa som säljer detta. Innan kriget fanns det flera stycken men sen försvann de. Idag var affären öppen men vi gick inte in i den.

Nära affären så finns det en synagoga. Den har funnits där innan kriget. Den bevarades då nazisterna använde den som lokal. Här fick vi en uppgift att skriva om traditioner som vi och våran familj har.

Efter detta så gick vi in i Warszawas ghetto för att kolla på de delar av muren som finns kvar. Nu  bor det andra människor där men man kan fortfarande se spår från kriget.  Vi satte oss vid en av murdelarna. Där hade folk lämnat blommor, ljus och stenar till minne för de som bodde där. Vi fick höra om hur barn under kriget smugglade in mat i ghettot så att de inte skulle svälta. Vi lämnade den murdelen men stannade kvar inne i det gamla ghettot för att ge plats för en annan klass som skulle kolla. Sen skrev vi i våra böcker vad instängdhet är. Det vi två reagerade på var att inne i ghettot så hade man klottrat högerextremistiska symboler.

Efter det  gick vi alla och handlade i en mataffär. Mats tyckte att vi var där inne väldigt länge men det hände många intressanta saker.

Sedan gick vi och checkade in. Vi fick chilla där en stund och sen var det dags för middag vilket var väldigt gott.

Sen kom vi tillbaka till hotellet och gick direkt och kollade på filmen Schindlers List. Vi hann inte se klart hela men vi kommer se resten i bussen en annan dag. Efter det så fick vi lite fika och sen har vi gått till våra rum.

Vi har hunnit göra väldigt mycket idag, men det har inte varit så många jobbiga saker. Det kommer nog vara väldigt stor skillnad att kolla på en mur och att vara i Auschwitz, så det blir nog jobbigare framöver. Vi är nöjda med dagen och ser fram emot resten av veckan.