onsdag 3 april 2019

Toleransprojektet Torslanda Dag 3 2019

Vi vaknade upp 07:00 och gick ner till frukosten. Frukosten var väldigt bra och efter det så gick vi upp till rummen och började packa inför bussresan. Buss resan tog ungefär 2 timmar och sen var vi framme vid vårt första stopp för dagen.

Vi var framme vid Majdanek, arbetslägret som ingen ville komma till. Vi gick ut ur bussen och det första intrycket vi fick var, skräck och rädsla. Vi fick lite info om platsen och därefter gick vi mot monumentet som låg precis bredvid oss. I detta monument fanns det aska från de som blivit mördade i detta lägret. Arkeologerna hade grävt upp all denna aska och samlat allt till en stor hög. När vi var klara med monumentet gick vi ner till skjutgravar (dikena) som låg bredvid.

I dikena hade flera tusentals människor blivit skjutna av Nazisterna. Det var mycket känslor inblandade. Efter skjutgravarna gick vi till krematoriet där alla fångar blivit kremerade och blivit till aska. Det var både spännande och läskigt. Sedan gick vi till de gamla stallen, som blivit omgjorda till baracker. Där inne var det fullt av små sängar, där det sov cirka 3-4 personer, i varje säng. I en barack kunde det få plats ca. 550 fångar.

Vi gick sedan vidare till nästa barack, där det blev väldigt känslosamt. Där fanns över 400 000 skor från fångar som dött i lägret. Vi gissade på hur många skor som där fanns, de flesta gissade på runt 100 000 skor men det var ju helt fel. Efter skorna gick vi till gaskammarna, som tyvärr var stängda p.g.a. renovering. Utanför berättade Karin en väldigt sorglig och känslosam historia om en pojke, som förlorade sin lillebror. Vi fick som uppgift att skriva ”Ett tillfälle där jag känner mig älskad av min mamma”. Många blev berörda när de skrev om sin mamma, vilket är helt förståeligt.

När vi alla var klara med uppgiften gick vi till ett museum som låg alldeles bredvid gaskamrarna. I museet fanns upphittade ägodelar och kläder som tillhörde fångarna. Där fanns även bilder och historier av människor som befann sig i detta läger. När vi väl var klara med museet gick vi till bussen som skulle ta oss till lunchstället. Där serverades god mat (soppa, som varje dag).

När vi hade käkat klart åkte vi till hotellet för att lämna väskorna. Sedan gick vi till ett ställe där operation Reinhardt (utrotningen av judarna) infördes. Där fick vi också en uppgift och historier från nazister. När vi hade varit vid SS-officer kvarteret gick vi vidare till middagen.

Men innan det så tog vi ett stopp vid slottet i Lublin, det kändes häftigt men ändå lite läskigt.
Vid slottet fanns det även en lampa men det var ingen vanlig lampa utan den lyser hela tiden. Det symboliserar judarnas kvarter och den lyser alltså året om. Innan vi gick mot middagen så lekte vi av oss vid en lekplats vilket var väldigt kul efter den känslosamma dagen.

Sen var det dags för middag och vi åt på en bra judisk restaurang med väldigt god mat. Efter ännu en kycklingrätt fick vi lyssna på live judisk musik men även lite annat, det var väldigt mysigt och häftigt.

Efter middagen fick vi höra en berättelse om en väldigt smart och lustig rabbi vilket var en speciell med rolig berättelse som varken vi eller dom som gick förbi kommer glömma. Sen gick vid med tunga men ändå lätta steg till hotellet men såklart så stannade vi vid en lysande vattenfontän och lekte lite med vattnet. Det hände inte så mycket mer efter det utom att vi gick till hotellet och sedan skulle vi sova.
/Adam, Tadgh & Filip.S

Morgonens jogginggrupp var något mindre än i går. Vi får se hur stor den blir i morgon… J