lördag 6 april 2019

Toleransprojektet Torslanda Dag 6 2019

Hej bloggen!

Idag väcktes vi vid 7 av hotellet och 7.30 satt vi nere vid frukosten. Där åt alla ganska varierat och det var mycket gott. Efter frukosten packade vi bussen och hade en träff på ett konferensrum. Där gick vi igenom dagen och kollade på en film som beskrev hur judarna hade det i Kraków innan kriget.

Därefter tog vi bussen till Oskar Schindlers fabrik som idag är ett museum. Där fick vi se delar från hans fabrik och förändringarna i Polen under andra världskriget. På museet gick vi i våra basgrupper. Vi fick även en uppgift där vi skulle hitta olika saker som berörde oss. Man skulle hitta en person, en händelse och sak som påverkade oss på något sätt.

Efter vistelsen på museet så gick vi tillbaka till bussen för att hämta våra ryggsäckar och regnkläder. På vägen till bussen stannade vi för att kolla på en del av gettomuren och även ett torg. På torget var den gamla registreringsplatsen för judarna. Där fanns även Apteka Pod Orlem (apoteket över örnen) som användes av motståndsrörelsen för förfalskning av arbetstillstånd, pass och identiteter.

Väl framme vid bussen när alla tagit sina saker gick vi i samlad trupp till torget i Kazimierz. Klockan var halv 12 så basgrupperna fick gå och välja restoranger själva. De flesta grupper valde pizza och alla var mycket nöjda med dagens lunch. Nu när vi varit med varandra ett tag så har gruppen kommit mycket närmare varandra, delvis beror et på att vi inte har våra mobiler. När vi inte har lektioner har grupperna väldigt kul då vi pratar mycket mer än i början.

När vi befann oss på torget fick vi en uppgift att filma en specifik plats som hade varit med i den film vi hade sett på morgonen om judiskt liv i Kazimierz. Grupperna spridde ut sig över hela området för att hitta sin plats. Där filmade grupperna platserna och tog bilder. När grupperna var klara med sin uppgift gick vissa vidare i staden medan andra gick för att ta en fika. Det började även att ösregna så många sökte sig till ett café som visade sig vara samma. Men vissa tappra grupper var ute längre och mötte upp de andra och gick mot bussen.

Vi satte oss på bussen som tog oss till Bedzin vilket tog ca 2h. Vi stannade bara en snabb stund för att äta middag sedan åkte vi vidare mot Lodz. Vi kom fram till hotellet ca kl. 20.00. Där fick vi en kvällsfika och umgicks med varandra. Sedan gick vi upp på rummen och sov.

Kram Olivia, Rebecka N, Isa & Linnea!