lördag 21 april 2018

Toleransprojektet Torslanda dag 5

Blogg dag 5 – 21/4

Våran dag började med en bussresa på en timma till Schindlers museum i Kraków. Vi stannade där i ungefär en och en halv timma, under den tiden gick vi i våra basgrupper. Muséet var intressant och även detsamma som i filmen Schindlers List. Möblerna och golvet var samma som i filmen och när fabriken användes. Även Oscar Schindlers originella kontor var kvar från när fabriken var i bruk, som även sågs i filmen. Efter att ha varit på Schindlers fabrik gick vi till restaurangen där vi åt soppa till förrätt, igen… Revben till huvudrätt (potatisplättar med svampsås för vegetarianerna) och till efterrätt blev det en äpplepaj. Igen det med…

Efter att ha ätit bar det av igen mot Plaszów som var ett koncentrationsläger. Allt som finns kvar av det är ett hus som ägdes av SS. Vi gick in en bit i vad som varit lägret, vid ett minnesmonument där vi skrev klart uppgifterna vi hade sedan tidigare på dagen och även en ny uppgift som handlade om när vi tror man tappar hoppet. Eftersom det varit väldigt varmt hela dagen (närmare 30 grader) så satt de flesta under träden där det fanns skugga. Det fanns dock de som ändå ville sitta i solen och hoppades på att bli lite bruna. Vilket gick sådär eftersom många inte hade solkräm och istället blev röda som tomater…

Sedan gick vi till vår buss för att åka till gamla stan i Kraków där vi fick lyssna på en berättelse om en liten kille som överlevde kriget genom att ha tre olika mammor. Vår guide Paulina berättade även att det fanns 90 synagogor i bruk under en period i Kraków. Men nu finns det bara 2 kvar som faktiskt används. Vi gick sedan en bit och kom till gamla stan där vi gick in i en jättestor katolsk kyrka. Den var väldigt fin inuti och skilde sig verkligen från de protestantiska kyrkorna vi är vana vid. Den var pyntad med mycket guld, silver och andra färger, vilket var fantastiskt vackert. Vi stannade även till vid en guldfärgad gubbe som lekte staty, honom tog vi en massa bilder med. Vid samma plats fanns en marknad som vi gick och shoppade på, många av oss köpte drakar eftersom att det är symbolen för Kraków och vår Paulina tyckte det var en bra souvenir att ha med sig hem. Vi gick sedan i samlad trupp till restaurangen där vi fick soppa till förrätt igen… Anka (lax eller pasta till vegetarianerna) till huvudrätt och världens godaste pannacotta till efterrätt. Det som var dåligt med restaurangen var att det tog lång tid att få maten och vi behövde vänta 20-30 min efter att vi ätit upp innan nästa mat kom.

Efter att ha ätit åkte vi till ett hotell som låg en bit utanför storstaden för det var svårt att få rum på hotellen inne i storstaden. Eftersom det imorgon ska utföras ett maraton i staden, så alla hotell är fullbokade. Men än så länge har detta hotellet varit bra! Vi har som vanligt höga förväntningar på frukosten men kommer troligtvis som vanligt bli besvikna.