lördag 9 september 2023

Torleransprojektet Torslanda 2023 Dag 4

Dag 4

Torsdag, 5/9

Tja tja bloggen!

Idag fick vi lite efterlängtad sovmorgon och god frukost på hotellet. Vid 09:20 samlades vi utanför hotellet och hoppade på bussen. Bussen tog oss till en liten stad ca en timma och fyrtiofem minuter från Lublin. Staden vi åkte till heter Zamosc, det är en stad totalt utrotades på judar under förintelsen. Vi samlades på torget och fick lära oss mer om Zamosc och stadens historia. Zamosc sågs som en väldigt fin stad under andra världskriget, och nazisterna ville göra den till den perfekta nazistiska staden. Vilket innebar att bara den ”ariska rasen” skulle få bo i Zamosc. Staden skulle även döpas om till Himmlersstat. Man utrotade därför alla judar, polacker och andra som inte ansågs vara den ”ariska rasen”. När stod på torget och klockan slog tolv överraskades vi av trumpetspelande från torgets högsta byggnad. Det var väldigt fint och vi kände oss alla tacksamma för att vi fick uppleva detta. Samtidigt som det var lite sorgligt, då man tänkte tillbaks hur stadens invånare också måste upplevt detta innan kriget.

Därefter gick vi till en före detta synagoga som idag inte används då staden är helt tom på judar. Detta var väldigt sorgligt och man började tänka på hur livet varit innan kriget. Mikael berättade lite om den före detta synagogan och den heliga judiska skriften, Tora. Tora skriften är en lång skrift skriven på djurhud och varje synagoga i bruk bör ha en. Det finna även en lampa tänd i alla synagogor som betyder och visar att gud alltid är närvarande. Lampan hänger alltid i den riktningen mot Jerusalem.

Sedan gick vi till en restaurang som fanns mitt på torget där vi serverades en intressant varmrätt. Den bestod av potatis piroger med creme fraiche. Det var ändå ganska gott! Vi fick även efterrätt i form av äppelkaka. Därefter fick vi en rolig uppgift. Vi fick i våra basgrupper välja ett hus vid torget, måla av det och hitta på en historia kring det. Det fick en att undra vem som faktiskt bott där och hur deras historia verkligen såg ut. Vi redovisade för alla grupper om de vi skrivit.

Därefter gick vi tillbaks till bussen för att åka till en liten by som heter Izbica. Där finns en judisk begravningsplats för alla judar som utrotades ur staden. Det finns ett fint monument och några olika gravstenar. Vi samlades vid en av gravstenarna där Karin berättade en berörande historia om en judisk mamma och dotter. De hade ett lyckligt liv tillsammans i Hamburg tills kriget bröt ut. Dottern skickades till Sverige för att bo med en svensk familj i Mellerud. Mamman blev kvar i Tyskland och skickades sedan till Teresestat i Tjeckien. Där kunde mamman fortfarande ha kontakt med dottern via brev. De hördes då och då, men det sista brevet skickades på dotterns sextonårsdag. Mamman skickades sedan till Auschwitz där hon direkt hamnade i gaskammaren. Detta fick oss att känna oss tacksamma för våra egna föräldrar, och att vi har möjlighet att ha en relation. Sedan tände alla grupper varsitt ljus och la det tillsammans med en fin sten på en av gravarna. Sedan fick vi en oväntad överraskning från våra föräldrar. Alla fick ett personligt brev skrivet av ens föräldrar. Detta var en känslosam stund och väldigt berörande.

Sedan satte vi oss i bussen igen och åkte tillbaka mot hotellet i Lublin. Vi fick lite tid att duscha och göra oss iordning inför kvällens middag. Vi gick längs Lublins gator och tittade på de fina fontänerna och byggnaderna. När vi kom till restaurangen serverades vi falafel med pitabröd och hummus. Sedan fick vi efterätt, som var något vuxen i smaken. Vi tror att det var någon romrussin kräm med granatäpple. Samtidigt som vi åt efterrätten började ett band spela. Det var ett gäng goa gubbar tillsammans med en ung sångerska. Det var väldigt bra och spelade musik från olika europeiska länder på olika språk. Adrian och Samuel var snabba upp på dansgolvet och resten av gruppen följde snabbt efter. Efter mycket dans lämnade vi restaurangen och gick runt lite i Lublin. Sedan gick vi tillbaks till hotellet där vi samlades och ääääääääntligen fick tillbaka våra mobiler-😊 Vi gick sedan upp på våra rum och gjorde oss redo för att lägga oss.

Summan av kardemumman, en mycket trevlig dag!

Puss och kram!

Adrian, Oskar, Amanda, Lucia och Alicia.