torsdag 7 september 2023

Toleransprojektet Torslanda 2023 Dag 3

Dag 3

Vi började dagen med att äta en god frukost på hotellet Archer och sedan tog vi en busstur till Majdanek som är en av dom mest bevarande koncentrations lägrerna. När vi väl anlänt till Majdanek med bussen pratade Peter och de andra ledarna om några texter som handlade om vad en människa  är. Sedan gick vi på led till skyttegravarna där dom berättade om hur nazisterna hade en skördefest där 18 000 judar mördades på bara en dag. De fick lägga sig på varandra och skjutas under en hel dag, nazisterna hade även på hög musik så att bostäderna runt omkring inte skulle veta om det som hände och höra skottlossningarna. Efter det gick vi till krematoriet där kropparna brändes, det var väldigt obehagligt att stå på ställen där tusentals människor hade dött och man fick rysningar.

I första rummet tog de bort fångarnas guldtänder och värdesaker innan de brändes för att sen sälja dem. I det andra rummet fanns det en stor kista med aska från flera tusen människor, framför kistan låg det en massa blommor. I det tredje rummet fanns kremationsugnarna där tusentals fångar bränts. När man kom in där kände man verkligen hur obehagligt det var och håren reste sig nästan från huden. Det var sjukt att tänka att vissa hade blivit mördade och sedan brända. Vi fick gå runt och titta på rummet och ugnarna vilket var spännande men på samma sätt sorgligt.

Därefter tog vi en promenad till barackerna där alla fångarna sov. Det var flera baracker som var satta på rad efter varandra. I barackerna fanns det våningssängar, man kunde dock inte tänka sig att 1000 fångar fick plats där med bara 200 sängar. Eller det fick ju knappt plats om man tänker efter. De flesta fick knappt plats att sova någonstans. Det var väldigt många sjukdomar, infektioner och magsjukdomar som spreds i barackerna. Värst var det för dom som sov längst ner eftersom allt kräks och avföring rann ner från dom översta sängarna som gjorde att det var svårare att överleva ju lägre du sov.

Därefter gick vi vidare till en annan barack fast i stället för sängar så fanns det en massa skor ca 400 000 som var kvarlämnade efter att nazisterna flydde lägret. Skona var tagna från fångarna som senare fixades till och såldes på nytt för att få in pengar till att driva lägret. Några av skorna användes till dom som arbetade på koncentrationslägret. Det var väldigt kusligt att se så många skor på samma ställe vilket får en att förstå hur många människor som varit där.

Efter det gick vi till gaskammarna, först rummet var en riktig dusch där fångarna duschades både för att få de att tro att de skulle duscha och för att gaserna skulle vara mer effektiva. Rummet där gaserna släpptes hade många blåa märken i taken och på väggarna som lämnades av cyklon B (gasen de använde). Det kändes fel att stå där tusentals personer har dött, att stå precis där de hade stått. Vi var där samtidigt som en grupp israeliska judar som sjöng och bad för de som hade dött i gaskammaren. Det gjorde att upplevelsen blev ännu mer känslomässig.

Sen gick vi på bussen igen och åkte till Lublin, där checkade vi in på hotellet och fick våra rum. När några åkte upp för hissen gick de av på tredje våningen av misstag där de trampade i blöt cement.

När vi hade checkat in hade vi lite fritid och gav oss sedan till gamla stan i Lublin. Där kollade vi på en stadsport som delade staden i två, polska delen och judiska delen. Där efter gick vi ock åt på en klassisk polsk restaurang. Vi hade väldigt trevligt och väldig god mat. Vi gick sedan på en promenad hem till hotellet. På vägen stannade vi vid en fontän där de flesta fotbadade. När vi kom till hotellet gick alla och la sig.