onsdag 21 september 2022

Toleransprojeket Torslanda Dag 2 2022

Toleransprojeket Torslanda Dag 2

Varmt välkomna till uppdatering om dag 2

Vi startade morgonen med en välbehövlig frukost. Efter det satte vi oss i bussen, och fick mellanmål i form av mackor och blåbärsbulle samt vatten.  Efter flera omvägar på grund av avstängda vägar var vi efter en timmes försening och sammanlagt en tre timmars lång resa till slut framme på Majdanek.

Efter ett toalettbesök begav vi oss till askmonumentet där de hade samlat aska från krematoriet lite längre ner på lägret. Nere vid krematoriet fick vi gå in och se ugnarna och platserna där människor som dött blivit ifråntagna allt som SS- soldaterna såg som värdefullt.

”Det var en obehaglig känsla att befinna sig på en sådan hemsk plats. Samtidigt som det kändes tomt kändes rummen fulla eftersom man själv kunde föreställa sig vad som faktiskt hade hänt på denna plats.” - Mia

Efter detta fick vi ställa oss runt flera gropar som vi sedan fick reda på var skyttegravar. När vi stod där fick vi höra historier om dem som dödats på detta sätt samt hur SS-soldaterna kallade detta ”skördefest” och spelade hög musik för att dölja skriken av dem som avrättades.

”Redan här kändes det tungt men vi visste inte vad som väntade” -Elev

Vi gick sedan igenom taggtrådsstängslet till vad som var flera baracker på rad. Detta var där fångarna bodde. Först gick vi in i en av barackerna där vi möttes av smala våningssängar med tre våningar på varje säng. Vi fick reda på att i varje säng, som kan ha varit ca 80 cm, sov det tre personer. Dessa sängar kunde gå sönder och sjukdomar och annat spreds väldigt snabbt och levnadsförhållandena för fångarna var hemska.

Vi gick sedan vidare till nästa barack. I denna barack fanns ca 400 000 par skor som tillhörde fångarna som inte hade hunnit säljas. De 400 000 skorna var alltså bara en liten del av de som fanns från början.

”Här fick man ett helt nytt perspektiv på hur många människor detta faktiskt innefattade och att tänka sig att varje par sko hade tillhört en individ var väldigt hemskt”- Elev

Vårt sista och stopp på Majdanek som även var det jobbigaste för många var duschrummen och gaskammarna.

I duschrummen fick vi reda på hur illa fångarna blev behandlade och hur fruktansvärt ont de metoder som användes på dem för att få bort alla baciller gjorde.

Efter detta gick vi in i gaskammarna där flera människor miste sina liv. Här fick vi höra en historia om två bröder. Den rörde verkligen många av oss, speciellt eftersom de flesta kunde relatera starkt till berättelsen.

Efter Majdanek så gick vi till bussen och åkte till en restaurang där vi blev serverade mat med (som alla andra restauranger) mycket dill. Efter den förträffliga maten så reste vi med bussen till hotellet där vi checkade in. Väl på hotellet så gjorde vi den vanliga kollen att alla var där. Vi gick sedan till en affär där vi handlade på oss rikligt med godis. Efter godiset tog vi in väskorna på hotellet.

Väl på hotellet så fick vi friheten att chilla på rummet i en timme. Väl efter den timmen så vandrade vi till gamla stan och åt middag på en fin restaurang. Vi åt kalkon, potatis och sås till huvudrätt och någon form av chokladkaka med körsbär i till efterrätt.

När vi väl hade ätit upp så gick vi på en kort promenad till en fontän som var upplyst med olika sorters ljus.  Det var många som doppade fötterna och några även håret och ansiktet.