tisdag 16 maj 2017

8H - Prao

Prao


Jag jobbade på ett företag som slipar golv i olika delar av sverige. Jag styrde en stor slipmaskin med en kontroll, jag använde även en liten handslip som man använde i kanterna och i hörnen. Man behöver inte ha någon utbildning för att kunna jobba där men för att kunna jobba med härdplaster och epoxi behöver man gå en viss utbildning. I företaget är det 6 killar som jobbar som slipare och så är det 1 tjej som är försäljare och 1 tjej som jobbar på kontoret. Jag skulle nog kunna jobba där igen. När jag jobbade där så var det jag och två andra arbetare. Till jobben vi gjorde så behövde man bara 2 personer, så det fanns inte alltid saker jag kunde göra men när det fanns saker att göra så tyckte jag att det var roligt. Jag tyckte också att det var coolt och spännande med dom olika maskinerna dom hade, Det fanns en slipmaskin som man satt på och körde som en bil typ, jag fick testköra den lite vid deras lagerhus. Jag tyckte att det var ganska intressant om hur man blandade härdplaster, för man blandade olika kemiska ämnen tillsammans som sen skapade en kemisk reaktion som gjorde att den svällde och gjorde den hård. Det jobbiga med jobbet var att allt material och maskiner var väldigt tunga att lasta in i bilarna och sen lasta ut ur bilarna och sen lasta tillbaka in dom i bilen igen.


/ Tim


BJOM BLIKK AB


Företaget jag jobbar på är min pappas företag. Det heter Bjom Blikk och han jobbar som plåtslagare, snickare och hantverkare. Jobbet har ingen speciell adress eftersom han jobbar på många olika ställen. Han och hans bror har en verkstad som ligger i Bräcke industriområde.


Jag vaknade klockan 6 och tog bussen mot Backaplan 6:30 vid klockan 6:50 var jag där och klockan 7 började jobba. Vid klockan 12 åt vi lunch och klockan 5 slutade vi. Jag har fått bära 5-pack kakelpaneler upp för ett femvåningshus i ställnings-trappor. Jag bar sammanlagt 16 paket som är 80 stycken kakel plattor på en dag. Jag har skottat på snö från tre stora altaner och tagit emot plankor från en lastbil med en hög lift. Jag har fått lägga på kakelpaneler på en lång rad och hjälpt pappa sätta beslag runt.


Pappa hade ingen utbildning han började jobba på samma jobb som sin pappa när han var 15 och har hållit ända tills nu. 36 år. På företaget jobbar det bara killar. Mycket muskler behövs. Jag har aldrig sett en kvinna på liknande jobb. Jag tycker att det blir bättre med bara män i jobb där de behövs muskler. Om jag ska jobba på detta företaget beror de helt på vilka som jobbar kvar. Om pappa jobbar kvar så får jag se om jag gör det annars vill jag inte. Jag kommer hjälpa till även om jag jobbar där eller inte. Jag tyckte att jobbet va jobbigt, tidskrävande, jag hade inte kunnat jobba som detta i den här åldern i mer än en vecka. Ingenting på jobbet va roligt det mesta var jobbigt och lärorikt.




/Linus


Min arbetsvecka på Oles döttrar


IMG_1189.JPGJag har praktiserat på ett arbete i två veckor nu. Jag jobbade i klädbutiken Oles döttrar som ligger vid södra vägen 21. Där säljs de från kläder till småprylar som doftljus, kuddar, lampor, nagellack och smycken. Snygga skor med matchande väskor. Denna lilla butiken i göteborg ägs av systrarna Eva och Anna.


IMG_1186.jpgPå detta arbete har jag fått gå upp klockan 8 för att sedan bege mig till jobbet vid kvart över 9, för att vara på jobbet i god väg innan det öppnar vid tio. På morgonen så dammsög och moppade man golv alltid. Sedan trixa och fixade med att tända ljus, sätta på musik i butiken och brygga kaffe till personalen. Jag fick alla uppgifter som var hjälpsamma, packade upp leveranser som hade kommit i stora flyttlådor. Delade upp dem i färg och storleksordning. Sedan skulle dem larmas och föras in i systemet. Vissa varor var tvungna att prismärkas och andra behövde etiketter. Många olika små uppgifter var det nästan hela tiden som att slänga kartonger, plast och hänga ut kläderna kunderna hade testat. Eftersom butiken är med säljandet kvinnotyper så är personalen bara kvinnor på jobbet.


IMG_1184.jpgIMG_1185.jpgJag skulle gärna tänka mig att jobba på detta jobbet i framtiden. Personalen är trevlig och man skrattar mycket och det är helt enkelt en trevlig arbetsplats. När man jobbar så är det liksom aldrig tråkigt. Man är alltid sysselsatt och det finns alltid arbete att göra. Man känner sig motiverad och vill alltid göra sitt bästa. Jag tycker det även är väldigt roligt att jobba med kläder, matcha ihop stilar och göra kunderna nöjda och glada när dem går därifrån.
Jag har även varit på 3 införsäljningar. Då fick man testa kläderna och dem olika modellerna för olika klädmärken. Färg, storlek, sorts tyg och hur många av just den sorten valde man ut. Så det tog sin tid men det var väldigt intressant och coolt att få se det. Alltså kommer alla dessa kläder dem har beställt och valt ut synas i oles döttrar om ungefär ett halvår, eftersom dem ska tillverkas först.


IMG_1190.jpgIMG_1188.jpg


/Filippa





Willys


Jag har praoat på Willys vid frölunda torg. Willys känner dem flesta till, det är en butik med livsmedelsvaror. Jag plockade fram varor överallt i kylen frysen och på vanliga hyllor.


De som arbetar där har inga speciella utbildningar inget speciellt behövs. Det är flest kvinnor som arbetar på företaget ungefär två killar och åtta tjejer. Jag vill inte jobba på detta företag för det är mycket av vana och göra exakt samma sak varje dag och man tröttnar väldigt snabbt på det så jag tycker att det inte är värt på tänka på den minimala lönen som man får ut också.


Det har inte varit så kul för det var samma saker att göra och ställa upp och bara gå runt i butiken. Det har inte hänt något speciellt förutom när vi gick så fick vi en massa läsk som dem stoppade ner i en Willys påse plus godis och chips.




Hunddagis


Jag jobbade på Gysens hundcenter vilket är ett hunddagis under de två prao veckorna. Stället ägs av en mamma och dotter, som också är de enda som jobbar där. Det är snart fyra år sen de startade. Hunddagiset finns på Torslanda torg. Ägarna har även en hundkennel och fick deras första kull 2007 som heter Gysens hundkennel. De berättade att de valde namnet Gysen även för hunddagiset eftersom att de redan hade patent på det namnet så det blev lättare.


Mina arbetsuppgifter var att ge dem mat när de skulle ha, se till att de alltid hade vatten. Jag skulle också gå ut med hundarna, aktivera dem i deras agility rum, det innebär att göra agility med dem men även att de får leka med varandra. Sen skulle man också  aktivera och träna hjärnan på hundarna. Det gjorde man med olika plattor där man behöver flytta på saker för att få fram godis, då skulle hundarna lista ut hur man gör. Sen fick man ju självklart gå ut med dem också. Jag och de andra som praoade gjorde helt enkelt samma saker som ägarna, förutom pappersarbeten.


När man ska starta ett hunddagis måsta man ha som minst en hunddagisutbildning. Det är en utbildning som man får ta efter gymnasiet. Men eftersom att det är en sorts kurs måste man betala för den. Dottern, som heter Angelica, har gått en hundinstruktörsutbildning vilket är den högsta utbildningen man kan ta inom området. Det kostade 18 000 kronor. Hon gick även många olika utbildningar och och jobbade inom många olika områden som fotograf, makeupartist och grundskolelärare innan hon bestämde sig för att utbilda sig till hundinstruktör.


Eftersom att det bara är två som jobbar och det är mor och dotte så är det 100% tjejer. Men de berättade att av praoelever som kommer dit är det mest tjejer. Det kommer ju såklart några killar ibland då och då men det är ca 90% av praoeleverna som är tjejer. Jag hade absolut kunna tänka mig att jobba där som ett sommarjobb eftersom att jag gillar hundar och arbetet är varierat. Men det är inget jobb jag skulle vilja ha när jag blir vuxen för att lönen är näst intill till noll och varierar alltid på hur många som vill ha sina hundar där.


Jag hade det väldigt roligt och alla jag jobbade med var jätte schyssta. När man kom dit på morgonen väntade man på att alla hundar skulle komma och sen gick man ut med cirka två hundar var på en hyfsat lång promenad. Jag trivs och mår väldigt bra med att gå på promenad på morgonen så det var tider och ett jobb som passade mig. Sen skulle man leka med hundarna till lunch och efter det gick vi ut på en kort kissrunda innan vilan på två timmar börjar. Då sitter vi med hundarna tysta och vilar i två timmar så att hundarna får den mängden sömn de behöver.


/Kajsa


Prao - ICA Kvantum Munkebäck


Jag har jobbat på en mataffär som heter ICA Kvantum Munkebäck. Den är framröstad till Göteborgs bästa mataffär 2016. Mina arbetsuppgifter var till mestadels packa upp varor, men även hjälpa kunder och ibland hämta saker från källaren. Man behöver ingen utbildning för att jobba på mataffärer men det finns säkert folk som hade en utbildning. Könsfördelningen på företaget var bra. Det var ungefär lika många kvinnor som män. Jag skulle kunna tänka mig att jobba här i framtiden medans jag pluggar kanske. Det är ett väldigt roligt jobb och många härliga människor. Det är även kul att arbeta med kroppen och träffa olika människor varje dag. Min upplevelse av jobbet var inget särskilt. Det kändes hyfsat normalt faktiskt att gå upp och jobba varje dag. Jag tänkte inte så mycket på det.
/Adam

Din sallad


Jag arbetade på Din sallad. Din sallad och Din sushi tillhör matkedjan slimfood. När dom köpte lokalen så var den för liten för att rymma båda restaurangerna. Därför var dom tvugna att dela upp restaurangen i två olika lokaler. Slimfood är en matkedja som serverar sallad och sushi. Mina arbetsuppgifter där var att plasta in mat så att den håller längre, och att göra sallader åt kunder. Jag fick även lära mig att plocka undan efter kunderna och diska. En av dom roligare sakerna var att hämta saker från deras lager. Det var roligt för att det fanns många drycker där som jag fick provsmaka. Det krävs ingen utbildning för att jobba där. Det som krävs för att få jobb där är erfarenhet av hur man ska hantera mat samt vad maten innehåller för olika ingredienser.


Könsfördelningen var inte bra för att på salladsbaren är det bara tjejer och på sushin är det bara killar som arbetar. Jag hade inte kunnat arbeta på detta företaget som anställd för att lönen inte är så hög jämfört med hur många timmar man arbetar. Jag hade kunnat tänka mig att sommarjobba där i ungefär en månad men inte mer. Jag tycker att praktikdagarna var roliga och lärorika. Eftersom att jag praktiserade på en restaurang är det lättare att få sommarjobb på andra restauranger som Burger king eller Mc Donalds. På dem flesta snabbmatskedjorna behöver man inget mer än erfarenhet. Därför är det bra att praktisera på en restaurang. Jag har inget speciellt roligt minne av praktikdagarna men jag kan säga att varje dag fick man testa på något nytt och det var roligt.


/Alexander


Hemköp


Jag praktiserade på Hemköp vid Masthuggstorget inne i stan. Butiken är en rätt så stor och fräsch butik. Hemköp är ett aktiebolag som består av en grupp dagligvarubutiker som antingen ägs helt av Axfood eller bedrivs i franchiseform. Franchising är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas av en oberoende näringsidkare (I det här fallet en butik) mot en avgift till varumärkesägaren.


Mina arbetsuppgifter var att plocka upp varor på hyllorna och fronta. Fronta är när man snyggar till på hyllorna. Det är mest att ta fram varor så att det inte finns varor längst bak på hyllorna men också att ta in varor som har gått ut i bäst före datum eller varor som gått sönder på lagret.


Jag frågade inte personalen vad deras utbildning är men för att jobba där som en vanlig butiksbiträde så behöver man inget mer än en gymnasieutbildning.
Könsfördelningen var rätt så lika, jag fick ingen upplevelse om att det var väldigt mycket mer personal av en speciell kön och lön frågade jag inte om.


Jag skulle kunna tänka mig att jobba där i framtiden som ett extrajobb, mest på grund av att jag tyckte det var kul, det var organiserat och gav mig en väldigt bra rutin. Det var rätt så jobbigt i början eftersom jag inte visste vart allt låg men sen när jag började lära mig känna butiken så blev det mycket enklare och roligare.
Själva butiken var fräsch men miljön på lagret och i garaget var inte lika bra. Det var mörkt i personalrummet och på lagret men det var på samma gång lite mysigt. En stor nackdel med att praoa där var att jag såg nästan inget dagsljus överhuvud taget på dagarna eftersom personalrummet låg under marken, varorna kom in via ett garage och ingången och utgången var nästan inte synliga inifrån butiken.


/Mathias





Prao - Snäckeberget

Jag praktiserade på en skola vid namn Snäckeberget. Skolan är stor och svart, och ligger på Flygtornsvägen 2. Skolan ser väldigt modern ut (fast även inomhus ser det rätt modernt ut) och skolan är fräsch eftersom den bara är ca 10 år gammal (byggd i oktober 2007). Skolan är stor, men inte lika stor som vår skola, Torslandaskolan. Skolan har hand om årskurs 1-3 och har även en förskola och särskola.


De arbetsuppgifterna som jag fick var framför allt
att hjälpa barnen. Första veckan var jag i årskurs 3. Där behövde barnen inte jättemycket hjälp men andra veckan när jag var i en etta så var det speciellt två barn som hade det lite svårt att bland annat läsa och räkna så de två barnen fick jag sitta med mycket och hjälpa.
På torsdag andra veckan av prao fick jag testa på att jobba i köket. Det var kul, och de som jobbade där var trevliga. Där fick jag hjälpa till med lite vad som helst, framför allt disken. Jag fick även hjälpa till att steka “special” pannkakor åt en elev. Det var inte som att steka vanliga pannkakor eftersom smeten var specialgjord och mycket mer trögflytande än vanlig pannkakssmet.


Alla som jobbade som lärare på skolan hade gått barn och fritids inriktningen på gymnasiet. De hade även lärarutbildning.


Könsfördelningen var inte så fördelad om man säger så. Det fanns bara en manlig lärare med lärarutbildning alltså.


Hade jag kunnat se mig arbeta på denna arbetsplats när jag blir äldre? Nä, jag tror inte det. Det var kul att praoa där ja, men jag tycker (i dagens läge) att yngre barn är rätt jobbiga. Så jag tror inte att jag i nuläget vill bli lärare. Dessutom är jag inte så bra på att förklara så att yngre barn förstår, så det hade gjort det svårare om eleverna inte förstår hur de skall göra, och jag inte kan hjälpa dem.


Det var, som jag sa, kul att jobba där. Enligt mig så var första veckan bättre eftersom jag då var i en trea och de var roligare att “hänga” med än ettorna. Även om det bara skiljer två år på barnen så var de väldigt annorlunda.


Det var inga speciellt jobbiga uppgifter eller så under själva praktiken. Det jobbigaste jag stötte på var ett par barn som ville att jag skulle putta på deras gunga varenda rast. Sen var det väll lite jobbigt med barnen som inte visste vad ett lätt tal var, typ 7+11 men det är ju sådant man får leva med när man jobbar med småbarn.


/Klara



Prao - Dormy


Företaget jag jobbade på heter Dormy. Dormy är en golfbutik som säljer produkter över hela norden till både privatpersoner och företag. På Dormy fick jag mestadels sälja skor och bagar. Jag fick också plocka ner från hyllor. Själva uppgifterna man fick göra var inte så kul men sällskapet och kunderna var väldigt trevliga. Jag och Rasmus fick oftast också göra skit jobbet som att t.ex städa på morgonen och liknande. De som arbetar där behöver ingen speciell utbildning men de flesta hade någon sort av säljutbildning eftersom de flesta där jobbar som säljare ute på golvet. En standard lön varierar väldigt beroende på erfarenheter och annat. Men den ligger vanligtvis på 80-160 kr i timman. På Dormy var det 8 heltidsanställda och 12 extra. Av alla dessa var det tre tjejer. Så mestadels var det killar och detta tror jag beror på att inom även golf är majoriteten killar.


Jag kan absolut tänka mig att jobba där i framtiden eftersom att alla på jobbet delar samma intresse som jag och är väldigt trevliga. Trots att lönen inte är så himla bra så tycker jag att det är viktigare med bra kollegor och ett kul jobb än att tjäna mycket. Men det är alltid bra att hitta en bra balans däremellan. Jag kommer ihåg ett speciellt minne där en kompis till mig skulle packa upp kartonger med bagar och skulle slänga kartongerna efteråt. Så när han slängt i alla kartonger så märker jag att en bag saknas. Så då hade Jakob slängt i en bag i kross maskinen på baksidan. Som tur var gick det på försäkringen. Mina praktikdagar på Dormy var väldigt roliga, speciellt när Rasmus min kompis praoade på sammas ställe. Något som var jobbigt var att vi började väldigt tidigt, klockan 7 på morgonen. Så när man kom dit så var det bara en som var på kontoret, detta gjorde ju att om han var sjuk så fick man stå utanför och vänta ute i kylan.




Dormys huvudentre.


/Hampus

Prao


Jag praoade på B-tjänst på Fjällmans Begravningsbyrå.
Där transporterar de kistor till begravningar, det var ganska tråkigt för att jag fick inte göra så jättemycket eftersom kistorna är väldigt tunga när man ska bära dem, så för att jag inte skulle skada mig så fick jag inte hjälpa till.
För att få jobb på B-tjänst behöver man inte ha en särskild utbildning, man behöver dock ha körkort och en bra personlighet.
Könsfördelningen på arbetet är ganska ojämnt med ungefär 15 killar och en tjej.



BRANDSTRÖMSKA SKOLAN NYLÖSEskolbyggnadbildspel.jpg


Kort information:
Jag har under vecka 10 och 11 praktiserat på Brandströmska Skolan Nylöse som ligger i Gamlestaden. Brandströmska startades år 1989 av John Brandström som initiativtagare och efter tre flyttar så stannade den då växande skolan i Gamlestaden under läsåret 1999/2000. Från starten och fram tills idag så följer Brandströmska den svenska skolans läroplan men utöver det så undervisar dem i Kristendomskunskap. Brandströmska är en del av den nationella nätverket Kristna Friskolerådet (KrF) och är därför en kristen skola men som inte har någon koppling till en kyrka, församling eller samfund. Skolan är en privat skola och består av: Grundskolan F-9, och Förskolan Nylöse och Förskolan Livskraft.


Mina arbetsuppgifter:
Jag praoade som lärare i en årskurs 1, så under lektionerna hjälpte jag barnen med det som de skulle kunna behöva hjälp med, som till exempel att visa vad en triangel är och åt vilket håll som 6:an skulle vara vänd åt. Jag fick under de lektioner som de skrev saker gå runt och kolla så att de skrev bokstäver som “g” vilandes på raden och inte ovanpå.
På de första rasterna var jag rastvakt, på lunchrasterna hade jag min egen rast då jag satt och drack så mycket varm choklad som jag hann med och sen så var jag rastvakt på fritids. Under de raster som jag var ute fick jag gå runt med en reflexväst och se till så att ingen slog sig, slog någon annan eller satt ensam.


Utbildningar på företaget:
Eftersom det är en skola som jag har praoat på så har nästan alla lärarutbildning, och efter det så har några utbildat sig till fritidspedagoger eller dramalärare.
I den klassen som jag var i så hade läraren behörighet från ettan till sjuan, det beror på hur länge som man pluggar vidare som hur många årskurser som man får behörighet till.


Könsfördelning:
Allmänt så är det fler kvinnor som utbildar sig till att bli lärare och så var det även på denna skolan. Under de tio dagar där så träffade jag sammanlagt fem män som är/håller på att bli lärare och rektorn inkluderat. Det finns fler män som jobbar på skolan men de var dem som jag träffade och som sagt var så finns det fler kvinnor som jag inte träffade.


Arbete för framtiden:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att börja jobba på Brandströmska i framtiden då jag både vill bli lärare och är kristen. På skolan så är det en härlig stämning och i klasserna försöker de hålla koll på varandra så bra som möjligt.
Bland personalen är det växling bland åldrarna och många av de yngre vuxna känner jag igen från kyrkan. Under tiden som jag var där så sågs jag som en lärare av barnen och många i personalen trodde att jag gick i gymnasiet så min ålder var ett roligt ämne.


Tankar:
Det enda som jag tänkte på när jag lämnade skolan sista dagen var att jag kunde ha varit där mycket längre och att jag definitivt kommer att sakna stället.


Händelser:
Det var inte så stor skillnad från Torslandaskolan förutom att två små pojkar pucklade på varandra under min första dag och att sedan en utav de pojkarna råkade slå till en flicka i ansiktet och vägrade säga förlåt under min sista dag.
De gick till biblioteket en gång i veckan vilket gjorde mig överlycklig (de hade Harry Potter där) och sista lektionen under min sista dag så gjorde de kort till mig samtidigt som jag bjöd på kladdkaka.Torsdagen (9/3) under första veckan så åkte de skridskor hela dagen som jag fick vara med på och på fredagen (10/3) så bjöd rektorerna på våfflor till efterrätt under lunchen.
Sent på eftermiddagen av min första dag så fick jag gå på en föreläsning som hölls av en person som var med om förintelsen vid åtta års ålder. Han berättade till exempel om hur han hade sett sin bästa kompis bli till mänskligt konfetti tillsammans med sju andra barn i ungefär samma ålder.

//Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.