måndag 15 maj 2017

8E - Prao

Bildresultat för daryas pizzeria
Prao - Daryas Pizzeria


Jag och Filip (8E) har jobbat på Daryas Pizzeria. Pizzerian är ett litet eget företag som inte ingår i någon kedja. Pizzerian är också väldigt populär. Det är tre styckna som jobbar där, Två anställda och en arbetsgivare. Alla tre har samma uppgifter i pizzerian. Dom som jobbade där var bara killar så det var inte någon riktigt könsfördelning.
Jag och Filip har fått i stort sett samma arbetsuppgifter. Vi har fått plocka bort tallrikar från borden och torkat borden, vi har också fått diska och vi har också fått slänga kartong. Jag har fått flytta kebab, och filip har fått vika pizzakartonger. Vi har också fått fylla på till exempel lök och sallad. Jag vet inte riktigt vad dom som jobbade på pizzerian jag var på hade för utbildning men jag vet att oftast får pizzabagare utbildning på plats, alltså dom blir upplärda på en pizzeria.

Detta är inte direkt ett företag som jag kan tänka mig att jobba på i framtiden när jag blir större men jag skulle nog kunna tänka mig att sommarjobba där någon/några somrar. Anledningen till att jag inte skulle tänka mig att jobba där när jag behöver ett riktigt jobb är för att jag inte tyckte att det var världens roligaste jobb, det var mycket väntan och jag är inte alltid så bra på att vänta på saker. Detta gör att det blir ganska tråkigt för mig, om det inte skulle vara så mycket väntan skulle jag nog kunna tänka mig att jobba på en pizzeria i alla fall i början. Men jag skulle nog kunna tänka mig att sommarjobba på en pizzeria pga att jag tycker att det är ganska roligt om man tar bort väntan.
Jag tycker att det har varit väldigt roligt att jobba på en pizzeria, det blir som en speciell upplevelse som inte är så vanlig, det som har varit roligt med detta är då när de anställda ha skojat med oss ibland eller när man bara kan ta det lugnt.

//Rasmus



Arena Hotell
Jag har under två veckors tid praktiserat på Arena hotell ihop med min kompis Ella. Arena hotell är ett trestjärnigt ★★★ hotell som ligger centralt beläget med bara
10–15 minuters promenad från Centralstationen. Arena hotell är ett privatägt hotell och ingår i kedjan Sweden Hotels.
Hotellet är nyrenoverat, men två våningar är fortfarande under renovering.
2018 kommer även hotellets kök att renoveras.  Hotellet har sju våningar med 57 rökfria gästrum. Det finns olika typer av rum.  Alla rum är försedda med skrivbord, satellit-tv och Wifi.
En gratis frukostbuffé serveras dagligen mellan kl. 7:00–9:30.
I kaffebaren bjuds på kaffe, te, choklad, juice, kakor och bullar under hela dagen.

Organisationen
elägare

Arena hotell är ett litet hotell där man får hjälpas åt och ta del av alla arbetsuppgifter.
På hotellet arbetar 3-4 stycken personer dagligen förutom på natten då man arbetar ensam. Könsfördelningen på de som arbetar är 95% kvinnor och 5% män. De 5% som är män är delägare och sitter i ledningen. De tre delägarna har olika arbetsuppgifter.
En ansvarar för det materiella som t.ex. inköp och den andra har hand om driften, bokföringar och ekonomin. Den tredje har personalansvar och har hand om rekrytering.


Dagpersonalen är en viktig person på hotellet som arbetar i receptionen.
Personalen checkar in samt ut gäster, kodar nycklar, beställer taxi, gör bokningar, svarar på gästernas frågor, gör leveranser och annat administrativt arbete. Dessutom har dagpersonalen ansvar för köket och frukostserveringen. De måste också se att all mat är påfylld och borden är avtorkade. Efter frukosten måste maten plockas bort och allt diskas, även golven och borden måste städas. Under hela dagen måste personalen också se till att fika finns påfyllt till gästerna. Den personal som arbetar på natten ska bemanna receptionen, sköta hotellets drift och administration samt förbereda frukosten.
Varje dag arbetar 2-3 personal som städar. Deras arbetsuppgift är att dagligen städa rum. Detta innebär att man börjar med att tömma allt skräp och ta bort använda glas och annat porslin. Sedan dammar man, byter handdukar, lakan och bäddar sängarna. Till sist städar man badrummet och torkar av och dammsuger alla golven.  De städar även andra ytor på hotellet.
De som arbetar på hotellet har olika utbildningar. Receptionisterna brukar oftast läsa hotell & turismprogrammet på gymnasiet där man får kunskap om service, bemötande, marknadsföring, försäljning, mm. Man kan också läras upp på hotellet eller gå en vidareutbildning inom Hotel management på högskolan, då man lär sig ledarskap, ekonomi, administration, projektledning och kvalitetssäkring.
För Arena Hotell är miljön viktig. De arbetar med ”Den gröna nyckeln” som innebär att hotellet garanterar att man fokuserar på miljön. Detta gör man genom att minska el och vattenförbrukning, sortera avfall, använda svanenmärkta rengöringsmedel och ha nyckelkort på rummen som måste sitta i för att strömmen ska fungera.
För att personal och gäster ska känna sig trygga är entrédörren låst 24h om dygnet och man måste ringa på en dörrklocka för att komma in. På varje våning finns en brandsläckare och på våning 1,4 och 7 finns även brandskåp som är synliga där man kan se vart branden kommer ifrån. Vid brand ska receptionisten visa gästerna ut, titta vart larmet gått och ringa 112.
Personliga tankar och upplevelser under praktiken
Jag tycker att mina två veckor på Arena hotell har varit roliga och lärorika där de tagit emot mig väl. De var välkomnande och trevliga mot varandra, oss praktikanter och mot gästerna. Eftersom Arena hotell är ett litet hotell fick jag pröva på och göra det mesta vilket gjorde att arbetsuppgifterna var varierande. De två handledarna jag och Ella hade, hette Rebecka och Anna. Den första dagen visade Rebecka oss runt och berättade om hotellet. Vi fick också ta del av de olika arbetsuppgifterna och läsa igenom säkerhetspärmen med information om hur hotellet sköts. Under resterande praodagar fick vi pröva på och ta ansvar för både kök, frukost, städning och reception.
Vi började våra dagar klockan 08:00 med att fylla på frukost och se till att det såg trevligt ut på alla frukostbord. Vi fick också ta hand om all disk. När klockan var ca 09:30  fick vi plocka undan frukosten, sköta det sista av disken, dammsuga, torka av bord och golv.

Efter lunchen hade vi varierande arbetsuppgifter. Vi städade rummen, gjorde bokningar, leveranser och checka in och ut gäster. Eftersom vi var under 16 fick vi inte göra all städning utan bara tömma rummen och byta handdukar, lakan och bädda.
Jag tycker att alla arbetsuppgifterna var roliga men att städa rummen var det jag tyckte mest om. Något jag kommer att minnas var när vi skulle städa ett rum och blev tillsagda att inte gå in eftersom personen som bott där förmodligen hade använt droger och det kunde ligga kvar sprutor.
Jag blev imponerad av personalen som var mycket flexibla och tog emot missnöjda gäster på ett tålmodigt sätt och alltid med ett leende på läpparna. Något som förvånade mig var att hotellet var så fräscht och inbjudande för att vara ett trestjärnigt hotell. Detta är ett hotell jag mycket gärna skulle bo på själv.
Eftersom de höll på att bygga om Arena Hotell kunde de vara väldigt högljutt, vilket gjorde att det ibland var störande och svårt att koncentrera sig. Köket var trångt men kommer att byggas om. Jag kunde ibland uppleva att det var fullt upp hela tiden och något stressigt, fast vi var fler personer än vad de annars brukar vara.
Om jag skulle säga vissa förbättringar som kan göras skulle det vara att ha ett överfallslarm i receptionen som personalen kan ha med sig vid inbrott eller om de hamnar i en otrevlig sits med en gäst. Något som saknades var peppar vid frukosten vilket flera gäster frågade om.
Hur roligt jag än hade under dessa veckor är inte hotellbranschen något som jag vill arbeta med i framtiden eftersom det verkar vara stressigt och till viss del enformigt om man arbetar under en längre tid. Men jag skulle gärna arbeta med detta som extra jobb innan jag är färdig med min utbildning.
/ Samantha Guillen


MINA PRAKTIKDAGAR PÅ DÄCKTEAM (DÄCKSERVICE HÖNÖ)
Jag har fått göra nästan allt som de anställda och chefen gjorde som att byta däck på bilen tvätta dem och sedan sätta på nya eller sommardäck på bilen, sen har jag fått städa i lokalen, samt stappla däck, sätta ihop mopeder samt motorer. De har visat hur man kör truck och jag har fått prova att köra trucken.
Bildresultat för däckteam
Chefen hade gått på tekniska gymnasiet på Lindholmen, en annan var självlärd och den tredje uppfattade jag inte riktigt. Man behöver inte någon speciell utbildning för att jobba där, det räcker att vara självlärd, men om man kanske vill vara chef eller ägare eller annat över ett sådant här företag så behöver man en utbildning för det.   På däckteam eller däckservice hönö ab så var det tre män som jobbade där med chefen inkluderat. Det är 1-2 personer som jobbar övertid där eller hjälper till på verkstaden när chefen ber om hjälp när någon är sjuk, borta eller så.
Jag kan tänka mig att jobba på detta företag i framtiden!  Framförallt för att jag inte gillar att sitta stilla för länge och speciellt inte framför en dator och då är ett praktiskt/fysiskt arbete bättre, sen gillar jag motorer bilar, motorcyklar, fordon över lag. Jag tyckte det var roligt det var alltid olika arbeten att göra. Men eftersom det inte var högsäsong med att byta däck så var det så ibland att man satt stilla en stund eller inte gjorde nåt. När det var så brukade de som jobbade där göra egna behov som att fixa sina egna bilar och flakmopeder. De hela två veckorna var roliga och väldigt intressant men torsdagen andra veckan så hade en av de som jobbade där varit med om en olycka på natten, bilens bromsar funkade inte och han flög ut genom rutan, det var tragiskt sista dagen på verkstaden men annars har det varit bra på Däckservice Hönö AB och kan tänka mig att ha praktik där fler gånger eventuellt jobba där i framtiden.
/ Maximilian


Min praktik på Askimsskolan

Jag har praktiserat på Askimsskolan som ligger i norra delen av Askim, i närheten av Sisjöns naturområde. Det är en lågstadieskola med cirka 270 elever från förskoleklass till årskurs 6. På skolan finns också tillgång till fyra stycken fritidsavdelningar. Skolan arbetar aktivt för att alla elever och lärare ska känna sig trygga och trivas på skolan. För att alla ska känna sig som en del av gemenskapen och för att skapa miljöer där självbild, respekt och tolerans växer.
I klassen jag praktiserade var eleverna ungefär 7-8 år, de gick alltså i första klass. De var sammanlagt 25 stycken elever.


Arbetsuppgifter
Veckan började på ungefär samma sätt som jag själv börjar min vecka i skolan. Först fick alla elever dock presentera sig och sina namn för mig, många namn att lära sig! Därefter gick de efter ett schema och mina uppgifter var ungefär desamma som pedagogens, dvs omvårdnad av barn och att lära ut.
Jag följde med eleverna till alla deras lektioner under veckan och såg till att allting fungerade, att ljudnivån var bra och att alla hade hög koncentration. Vissa av barnen hade ibland svårare med ett visst moment eller med sin koncentration, då var min uppgift att sitta enskilt med barnet och hjälpa till lite om de behövdes. Lite mer specifikt var mina arbetsuppgifter att vara rastvakt. Se till så att alla barnen hade någon att leka med och så att de inte blev något bråk. Jag lekte också själv med barnen på rasten. Jag fungerade också som sagt som en extra- lärare, jag var med på alla lektioner och hjälpte till där de behövdes. När de hade tillexempel läsläxa fick de läsa upp kapitlet för mig.


Utbildning
För att kunna bli anställd som lågstadie- pedagog finns de lite olika vägar att gå. Läraren jag praoade hos hade utbildat sig till grundskollärare upp till årskurs tre. Utbildningen tog ungefär 3,5 år.
För att bli antagen till lärarutbildningen behöver man grundläggande behörighet från gymnasieskolan.
Därefter finns också fyra stycken lärarexamina, förskollärarexamen, grundlärarexamen med inriktning mot förskoleklass och skolår 1-3, 4-6 eller fritidshem och yrkeslärarexamen. Det finns de också ämneslärarexamen med inriktning mot skolår 7-9 eller gymnasieskola. Sedan kan du om du redan har ämneskunskaper eller redan jobbar som behörig lärare och studera till de arbetet.


På Askimsskolan jobbar det cirka 27 stycken pedagoger. Den största delen av personalen är kvinnor då de jobbar ungefär 21 kvinnor och 6 stycken män sammanlagt.
Framtiden
Jag vet faktiskt inte om läraryrket skulle passa mig. Med tanke på mig själv och min personlighet tror jag att jag lätt hade blivit väldigt trött och kanske till och med inte orkat jobba med yrket i mer än några veckor. Iallafall som lågstadielärare.
Om man ser de från ett annat håll så älskade jag att umgås med barnen och den energi de gav mig. Så, jag är inte helt säker på att yrket skulle passa mig men är samtidigt verkligen inte helt emot de. De får jag ju se i framtiden. Kanske skulle jag passa som lärare på mellanstadiet och högstadiet istället.


Personliga tankar
Det var en väldigt intressant vecka eftersom jag fått en verklig inblick på hur en lärare arbetar. Att det är så mycket mer än att bara stå och visa hur man räknar subtraktion och att lära ut hur man skriver olika bokstäver. Det krävs planering, mycket planering. Vissa elever behöver tas hand om mer än andra. Alla elever lär sig också på olika sätt så det gäller också att variera undervisningen. Det kändes som att de fanns ett mycket större ansvar hos en lärare än vad jag tidigare trott att de var. Det krävs så mycket jobb inifrån för att skolan, klassen och eleverna ska fungera tillsammans.
Det har varit väldigt roligt och jag har fått träffa många nya individer med alla olika personligheter. Jag måste säga att de bara inte är jag som har lärt ut, utan tvärt emot också. De har lärt mig saker också.
Varje dag efter praktiken var jag väldigt trött och ville mest bara ligga och vila. Men något som jag insåg var att under dagen och efter dagen var jag så otroligt glad. Eleverna delade på något sätt med sig av sin energi och glädje. Eftersom att de fortfarande är så pass unga så var de nästan alltid positiva och glada. Jag är väldigt tacksam för att jag praoade där eftersom att jag verkligen behöver en energi boost ibland och då var denna praktikplatsen helt perfekt.


Något jag märkt tydligt under min praktik är att på denna skola är lärarna är mycket noga med att de inte får ske någon slags mobbning eller utanförskap. De frågar alltid eleverna innan rasterna vem de ska leka med och vad dem ska leka för något. Varje gång de sker någon form av bråk, även om de är “skojbråk”, tar lärarna alltid det på allvar och ser till att konflikten utreds. På detta sättet lär sig alltid eleverna vad som är rätt och fel, vilket är viktigt att kunna inför framtiden.
Händelser under veckan
En intressant händelse under veckan var när eleverna hade i uppgift att rita en bild till en saga som de hade läst. Flera av eleverna började då klaga på att de inte tyckte att de målade fint eller att bilden inte blev fin. Läraren reagerade då direkt och bad klassen vara tysta och lyssna. Hon förklarade att de var riktigt viktigt att inte klanka ner på sig själv och istället tro på sig själv och sin egen förmåga. Detta var något jag uppmärksammade eftersom att jag aldrig varit med om något liknande innan. Att läraren redan vid första klass uppmuntrar och lär eleverna till att tro på sig själv. Jag blev så glad av detta eftersom de är så viktigt. Skolan själva skriver också att de försöker jobba med elevernas självbild, vilket de verkligen gör.
En lite jobbigare händelse var när eleverna hade bråkat eller tjafsat på något sätt och de kom till mig och ville att jag skulle agera lärare och reda ut allting. Eftersom att de oftast var ganska många och alla hade olika uppfattning och åsikter om vad som hade hänt. Blev de svårare att kunna hjälpa de att reda ut konflikten. Jag har aldrig heller varit med om sådana situationer och därför hade jag ingen erfarenhet vad jag skulle säga eller göra. Men de löste sig alltid tillslut ändå.

Tova

MIN PRAO PÅ CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA
Jag var på Chalmers tekniska högskola, det är en teknisk högskola som grundades 1937 i Göteborg. Det finns två olika campus i Göteborg, i Johanneberg och på Lindholmen. Under min praktik var jag på Johannebergs campus.


Jag fick göra en del administrativa uppgifter, såsom att sätta ihop olika projektgrupper så jämställt som möjligt mellan kvinnor, män och utländska personer. Det var faktiskt rätt svårt eftersom vissa av namnen var svåra att gissa om det var ett mans- eller kvinnonamn. Någon dag senare så fick jag se hur det gick till i de stora labben då jag fick följa med en man som hette Collin när han skulle göra ett experiment. Just det här experimentet gick ut på att se hur molekyler reagerade i vakuum. Tyvärr fick jag inte se resultatet eftersom experimentet pågick under en hel helg och skulle avslutas på söndag morgon.
På Chalmers finns även ett litet cafe som jag skulle få praoa i. Det var rätt stressig miljö och så var det ganska litet och trångt i köket, det mycket som skulle göras också. Själv fick jag baka småkakor med 8-9 kg mjöl, det blev ungefär 900 kakor.


Jag fick också följa med en kvinna som hette Lynga, hon skulle hålla i laborationer för gymnasieelever. Just det gymnasiet hade inte egna NO-salar så dem fick komma till Chalmers för att göra sina laborationer. laborationen gick ut på att göra estrar, vilket är en ämnesklass inom organisk kemi som framställs när en alkohol under vattenavspjälkning reagerar med en syra. Vi använde etanol, isopentanol, ättiksyra svavelsyra och butansyra (även kallat smörsyra). Om experimentet lyckats, så skulle dessa ämnen reagerat med varandra på ett sätt så att resultatet blev att de doftade ananas, päron och nagellack. Vilket jag lyckades med, det tyckte jag var rätt spännande.
Med Lynga fick jag även göra en del vaktmästaruppgifter, såsom att byta ut handskarna i laboratorierna och fylla på med annat som behövdes eller var slut.


Vilken utbildning de som jobbar på chalmers har beror på vad man arbetar med. Jag kom i kontakt med väldigt många olika jobb, allt från vaktmästare och cafebiträden till professorer. De flesta på Chalmers har Högskoleutbildning, dock så är det många på Chalmers som fortfarande är studenter och pluggar, då Chalmers är ett universitet. Sen var det ganska stor skillnad på män och kvinnors jobb, det var fler män som var “högt uppsatta” om man säger så, det fanns även fler män, iallafall där jag var.


Själv skulle jag inte vilja arbeta på Chalmers då jag inte är jätteintresserad av kemi, fysik och biologi. Jag skulle vilja rikta in mig mer på samhällslinjen, just nu iallafall.


Min personliga upplevelse och tanke av chalmers är att det fanns mycket fler arbeten än vad jag trodde att det skulle finnas, och att Chalmers som byggnad är som en stor labyrint och det är väldigt svårt att hitta för allt ser likadant ut överallt. Sen så tycker jag att personerna på chalmers var väldigt snälla och trevliga. Dock så blev jag väldigt väldigt trött mycket snabbare än vad jag blir i skolan och det fick mig att nästan sakna skolan.
Jag tycker att det var kul att göra laborationer med Lynga och den gymnasieklassen hon skulle undervisa. Jag lärde mig faktiskt en del där och det var bara allmänt spännande att se hur alla olika ämnen reagerar och så. Det som var tråkigast var väl egentligen att vara i cafet, alla var jättetrevliga och så men det var bara inte min grej. Det var inte direkt tråkigt att laga mat, jag gillar att laga mat, fast isåfall vill jag göra det själv och jag vill själv bestämma hur jag ska göra det osv. Vilket jag såklart inte fick då.


/Alva



Prao
Jag arbetade som vaktmästare i Gatugården. En vaktmästare i ett bostadsområde håller ordning på området och har ansvar för golv, vatten och värme. Mina arbetsuppgifter var att mer eller mindre sköta området jag fick tex ta bort ogräs från en bollbana, slänga sopor från papperskorgar, skotta och rengöra pannorna som håller igång värmen i området.
Om man sk jobba där behöver man kunna köra traktor och det är bra om man kan snickra också. Man kan nog bli vaktmästare om man har gått en arbetsförberedande linje. Denna typen av arbete har ingen könsfördelning för de enda jag träffade var män eller gubbar. Jag skulle nog inte vilja jobba som vaktmästare en längre tid men de skulle nog vara kul att sommarjobba där ett tag men inte längre en så. Efter ett tag blir man trött på att göra samma saker hela tiden. Jag gillar att jobba fysiskt men de är tråkigt att göra samma uppgifter hela tiden.
Den andra dagen av min praktik kom det en snickaren som skulle fixa ett fel med traktorn för man kunde inte sätta på snöplogen. Han pratade mycket om allt, tex hur dålig snöplogens design är, jobb han hade haft innan och hur korkade sopgubbarna är. Det var ganska roligt att lyssna på honom. Annars var min arbetsplats ganska tyst och lugn förutom när vi städade pannan för första gången. Då fick jag en verklig förståelse om hur pannan funkade.
/Fredrik
Bildresultat för Gatugården ek för

Mina praoveckor på Lillebyskolan


Under vecka tio och elva har jag praoat på Lillebyskolan som är en ganska stor men trevlig skola som assistent hos en lärare vid namn Sofia Mårgård som undervisar femmor. Skolan är enligt mig i bra skick och har både en fin matsal och en fin idrottshall som barnen delar på. Lillebyskolan är en nästan 25 år gammal skola som undervisar barn från förskolan till femman och har lite mer än 500 elever totalt. På skolan hittar man yrken som lärare men även annan personal som till exempel städare, kockar, administratörer och it-ansvariga mm. Själv har jag huvudsakligen fått prova på yrket som lärare genom att få följa med en ansvarig, men jag har även fått ta eget ansvar och arbetat självständigt en stor del av tiden genom att till exempel få vara vikarie och planera egna lektioner för eleverna.


För att kunna bli lärare hos femteklassare måste man enligt min handledare gå en utbildning som kallas grundlärarutbildningen som förbereder studenten för att utbilda förskolebarn till sexor fast, dock så duger inte denna utbildningen för att kunna betygsätta elever. Jag skulle förmodligen själv kunna klara denna utbildningen mycket bra om jag valde att utbilda mig till lärare men tråkigt nog så tror jag inte att jag skulle vilja utbilda mig till lärare. Missuppfatta mig inte nu, jag tror och har personligen upplevt att lärare är ett jätteroligt yrke och jag tror att jag skulle älska att vara lärare eftersom jag gillar att lära ut samtidigt som jag älskar att vara med barn och kan hantera dem väl. Fast även om lärare förmodligen skulle vara ett jobb som jag hade älskat så tycker jag att det är allt för mycket arbete för den låga lönen man får som lärare. Läraryrket kräver att mycket fritid går till saker som att rätta eller planera. Detta är en stress som jag tror jag skulle ha svårt att hantera i 40 år och samtidigt får man inte särskilt bra betalt för det så på grund av detta anser jag att det inte är värt det. Jag hade hellre blivit exempelvis civilekonom och fått mycket mer betalt för mitt arbete och samtidigt gillat mitt arbete lika mycket.


Under lektionerna som jag inte själv höll i har jag huvudsakligen fungerat som en extralärare och har mest hjälpt min handledare. Efter lektionerna eller på lektioner som jag inte behövs på så höll jag ofta på att planera framtida lektioner eller rättade jag barnens arbete och gav respons på deras arbeten så att dem skulle kunna prestera bättre.


Vid tillfällen då jag inte haft något annat viktigt att göra har jag fungerat som rastvakt vid vissa tillfällen och har varit tvungen att försöka få barnen att hålla sams vilket för övrigt inte är särskilt lätt. Fast även om det har varit tufft ibland skulle jag nog säga att det är värt det. Ett bra exempel på när det var extra tufft och svårt var när några barn från olika klasser blev irriterade och upprörda för att de inte kom överens om vem som skulle få ha fotbollsplanen. Detta slutade med att vissa ur de klasserna började slåss med varandra så att jag var tvungen att gripa in och ta in dem för att ta ett rejält snack med alla som var inblandade. Detta blev extremt svårt eftersom alla var så pass upprörda och skrek på varandra att jag knappt fick chansen att prata med dem. Det fick mig att förstå hur viktigt det var att folk ska respektera en. Jag insåg då först på riktigt att jag bara var en praoelev som barnen inte respekterade eftersom jag bara hade varit där en så pass kort tid. Fast efter ett tag så kom deras mentor och då började saker styra upp sig. Denna erfarenhet tror jag gav mig en djupare förståelse för hur barn och folk rent generellt tänker och fungerar. Det var inte utav rädsla dem lyssnade på deras mentor utan av respekt, detta fascinerade mig djupt.


Bildresultat för lillebyskolan
En annan upplevelse som jag inte nödvändigtvis tyckte var svår eller jobbig var när jag var och praoade på skolans fritidsgård efter eleverna i klassen jag praoade hos hade slutat. Barnen hade fått valet att gå ner till gympasalen med mig och en annan fritidsledare om de ville för att göra lite aktiviteter och vi började med fotboll. Det var bara fyra flickor som följt med ner i gympasalen och runt åtta pojkar. Fast när lagen skulle göras upp sa den andra ledaren att först skulle bara de åtta pojkarna få spela och att de två andra tjejerna som också ville spela fotboll inte fick vara med. När jag gick och frågade fritidsledaren om varför de inte fick spela så svarade han att eftersom dem var pojkar var det viktigare att dem fick springa av sig så att dem kunde lugna ner sig. Fast tillslut lovade han att dem skulle få vara med om en stund. Fast sedan blev pojkarna klara utan att tjejerna fick vara med. När jag sedan frågade fritidsledaren om varför dem aldrig spela svarade han att han tyckte att pojkarna borde få springa av sig och sen så kunde dem sedan göra någon gemensamt, alltså med både pojkarna och flickorna. Flickorna fick alltså aldrig vara med på fotbollen bara för att dem råkade vara tjejer. Jag valde dock att inte ta upp det här med någon eftersom jag tyckte inte det var en så pass stor sak så att det var värt besväret. Men det gav mig ett intryck och en förståelse på att könsdiskriminering inte bara är exempelvis orättvis lön bland vuxna eller att något barn retar ett annat på grund av att barnet är kille eller tjej utan även det som hände här. Att en vuxna kan könsdiskriminera barn också utan att det märks av särskilt mycket. Detta händer säkert överallt i sverige varje dag och det fascinerar mig hur sånt bara glider förbi som om det aldrig hände.


/Jonathan


Coop
Vad är Coop?
Coop är en privatägd livsmedelsbutik som går efter mottot “kunden har alltid rätt” och det finns ungefär 655 Coop-butiker i Sverige. “Kunden har alltid rätt” menas med att man ska respektera kunderna och vara trevlig eftersom det är de som “betalar” ens lön.


Vad har jag fått göra?
På Coop har jag fått göra lite allt möjligt. T.ex. plocka upp varor, hjälpa kunder och göra saker som behövde göras. När jag plockade upp varor fick jag en vagn med olika produkter på som skulle upp på hyllorna i butiken. Först kollade jag upp om det redan var fullt av produkten i hyllan så att jag inte öppnade den i onödan. Sedan skar jag upp kartongen med en fickkniv och började lägga upp varan på hyllan. Till sist gick jag tillbaks med den tomma kartongen till en “kartongpress” som pressade ihop kartongen till en stor kub. Ofta när jag höll på med detta hände det att kunder kom fram och fråga vad specifika produkter fanns vilket jag hjälpte till med att visa. Förutom detta fick jag även slänga skräp och flytta kundvagnarna utomhus men det var många gånger som jag bara stod och inte hade något att göra.


Vilka utbildningar har de som jobbar på Coop?
Jag frågade fyra olika människor som jobbade där vad de hade för utbildningar, en tjej och tre killar. Det var en väldigt stor variation då tjejen hade gått Hotell och restauranglinjen medan killarna hade gått: Ekonomi-, Samhälls- och Naturprogrammen. Ingen av dem hade gått på högskola eller universitet. Detta visar att man nog inte behöver någon speciell utbildning för att endast jobba i affären men vill man få en högre “status” alltså t.ex. bli chef behöver man nog gå fler utbildningar.


Hur är könsfördelningen på Coop?
Som man kanske ser på denna bilden från omklädningsrummet så är det endast tjejnamn på skåpen i hela rummet. Ungefär 15 kvinnor jobbade där och alla hade varsitt skåp. Då undrade jag vart männen hade sina skåp vilket var i ett litet rum med endast tre skåp. Det var alltså bara tre män som hade skåp när det var ungefär fem män som arbetade där. Jag praoade även med tre andra, en kille och resten tjejer alltså var vi även en övervägande del tjejer som praoade.

Är det här ett företag du kan tänka dig att arbeta på i framtiden? Motivera.
Jag skulle absolut kunna arbeta på Coop under en viss tid, men kanske inte hela livet eftersom det var ett ganska fysiskt tungt jobb. På grund av att jag fick lyfta tunga lådor, bära saker och flytta på grejer. Detta kan ju leda till ryggproblem om man inte lyfter på rätt sätt. Det var heller inte så fräscht där eftersom det t.ex. var flugor i lunchrummet och mycket damm överallt. Men jag skulle som sagt kunna jobba där som t.ex. sommarjobb.


Personlig upplevelse och tankar om dina praktikdagar/Händelser under arbetsdagarna som är roliga, jobbiga, spännande eller intressanta.
Jag tycker det har varit väldigt kul och lärorikt eftersom jag både har lärt känna nya människor och lärt mig hur det fungerar på en livsmedelsbutik. En “läskig” sak som hände när jag praoade på Coop var när någon snattade från butiken. Vi stod och plockade upp varor medan ett stort killgäng gick in, plockade på sig saker och gick till kassan för att betala. När en av de hade betalat för sin dricka såg chefen Chris att han hade en till dricka i fickan som han inte hade betalat för. Då gick hon fram och frågade om han kunde visa det han hade i fickan. Han tog upp sin halsduk från fickan och la den i hennes han sedan kutade han ut ur butiken så fort han kunde. Chris ringde då polisen som tog fast honom och sedan tog in honom och hans mamma till förhör.
En gång var vi tvungna att slänga en stor träback som var full av fiskevatten i en container. Det luktade så vidrigt men det var tur att vi fick handskar och kunde hjälpas åt. Vi fick bullar, semlor, kakor, bröd, chips, glass och massa annat helt gratis och på sista dagen fick vi en påse med massa godis som t.ex. Marabou choklad, chips, popcorn osv vilket var väldigt trevligt och gulligt.


/Sarah


Blogginlägg


Berätta kort om företaget du arbetar för
Jag praoade på Din Sushi som är en modern sushi restaurang som man kan hitta på Vibrafongatan 421 45 Västra Frölunda, Frölunda Torg.


Din Sushi står för takeaway och servering. Baserat på vad gästerna har för smak kan de kombinera sin egen meny genom att välja från det breda sortimentet som finns bakom serveringsdisken. Ifall man har lite svårt att välja kan man beställa de färdigkomponerade menyerna.


Beskriv dina arbetsuppgifter
Mina arbetsdagar börjar med att jag kommer dit klockan 9.30 och börjar med att lägga i torkat sjögräs (wakame på japanska), hackad purjolök och tofu i lagom stora papperskålar till misosoppan ca 100st. Sedan fyller jag på med soja i mindre plast skålar ca 100st. Detta har då tagit cirka en timma och därefter tar jag en rast i 15min. När klockan börjar närma sig 11.30 börjar lunchruschen och varar i en timma ungefär. Under lunchruschen står jag framför allt vid kassan och sedan serverar gästerna beroende på ifall de stannar och äter på restaurangen eller tar med sig. Efter lunchruschen ca klockan 12.30  förbereder jag sushi till mig själv som jag äter till lunch. Då äter jag till klockan 13 och jobbar sista timmen på min arbetsdag. Den timman brukar jag bära undan brickor och diska. När klockan slår 14 slutar jag för dagen.


Hur är könsfördelningen på företaget?
Jag vet inte hur många anställda det fanns på detta företaget men de som framstod mest på arbetsplatsen var män. Men det fanns även några kvinnor men de arbetade inte samma tid som mig. Såklart skulle det kunna vara mer kvinnor eftersom alla arbetsuppgifter passade alla enligt mig. Men på de andra företagen med samma ägare fanns det blandat mellan könen vilket jag tycker är bra.


Är det här ett företag du kan tänka dig arbeta på i framtiden? Motivera
Dessa två veckor av praktik funkade jättebra för mig och skulle nog kunna arbeta några veckor till, typ som sommarjobb vilket de faktiskt erbjöd mig nästa sommar. Men jag skulle inte vilja försörja mig på detta arbetet i resten av mitt liv. För att jag skulle vilja ha ett lite mer spännande jobb som man typ reste runt i världen och gjorde nya saker varje dag. På min praktik var det liksom samma sak varje dag vilket inte var så jätteroligt.


Personlig upplevelse och tankar om dina praktikdagar.
Jag tyckte att denna praktik platsen var jätterolig att arbeta på eftersom att man verkligen blev delaktig i försäljningen. Jag fick göra allt som de andra anställda fick göra bl. a stå i kassan, laga sushi, diska och mycket mer. Man kan tro att diskningen var tråkig att göra men det var det faktiskt inte så jag kunde utan problem diska när det behövdes.


Det jag tyckte var svårast med dessa var kommunikationen mellan mig och de andra anställda eftersom de hade en brytning så att jag inte riktigt förstod vad de sa till mig ibland. Det gjorde så att det blev lite svårare på arbetsplatsen.


Händelser under arbetsdagarna som är roliga, jobbiga, spännande eller intressanta.
De roligaste dagarna var när de kom mycket folk så att man fick hjälpa till med mycket. Vissa kanske tycker att det är jobbigt när det kommer mycket folk och blir stressade. De dagar de kom mest folk var fredagar då var det nästan folk hela tiden och när man fick göra en ny arbetsuppgift som man tidigare inte hade gjort.


Bilder på restaurangen


/Patricia

Prao

Berätta kort om företaget du arbetar på
Företaget jag praoade hos heter Symetri. Företaget är ett privat sektor vilket menas med att det är privatägt. Symetri ägs av Adnode som är registrerat på börsen i Stockholm. Det är ett aktiebolag. Dom hjälper företag inom bygg och fastighet. Dom säljer it verktyg, främst produkter från Autodesk (ett företag som tillverkar it verktyg).
Symetri finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Storbritanien.


Symetri hette tills för ett år sen Cad-Q. Cad-Q grundades 1989 i Borlänge. Symetris kontor i närheten av Göteborg ligger i Mölndal, där praoade jag.


Beskriv dina arbetsuppgifter
På företaget fick jag göra en massa saker. Det jag gjorde mest var att göra reklam broschyrer för företaget som skulle användas på mässor. Sen redigerade jag arkitekt videos som även skulle användas på mässor och undervisningar. Något annat jag fick göra var att översätta engelska texter till svenska. Vilket det nog var det mest lärorikaste av mina arbetsuppgifter.
Jag fick lära mig en massa nya ord på engelska som jag annars inte skulle lära mig. Videosarna jag gjorde var väldigt roliga att redigera. Den svåraste uppgiften jag fick var nog att göra broschyrerna. Det var riktigt kul men samtidigt riktigt svårt. Jag fick göra dom hur jag ville med hjälp av information jag hade fått av min kontaktperson. Jag tycker mina arbetsuppgifter var riktigt roliga, då det kändes att jag kunde hjälpa till på företaget.


Vilka utbildningar har de som arbetar på företaget?
Min kontaktperson Claus utbildning gick natur på gymnasiet, högskoleingenjör och bygg på Chalmers. Claus är Senior Application Engineer på företaget.


Hur är könsfördelningen på jobbet?
Det var betydligt mycket mer män på företaget än kvinnor. Men Symetri jobbar aktivt för att rekrytera fler kvinnor. Men det är svårt att hitta kvinnliga ingenjörer då det är färre kvinnor som väljer yrket. På det kontoret jag praoade på var det ca 4 kvinnor och ca 15 män.


Är det här ett företag du kan tänka dig att arbeta på i framtiden? Motivera.
Nej det tror jag inte. Dock vill jag gärna läsa natur på gymnasiet, men efter gymnasiet vill jag gärna specialisera mig på något inom kirurgi. Dock tycker jag att yrket som arkitekt verkar vara roligt. Men om jag ångrar mig på gymnasiet och inte vill bli kirurg, hade jag nog kunnat tänka mig att bli arkitekt eller något liknande. Jag tycker det verkar kul och efter dessa två veckor fick jag en mer inblick vad man gör. Vilket såg väldigt intressant och roligt ut. Jag blev även erbjuden sommarjobb i sommar vilket jag funderar på att göra.


Personlig upplevelse och tankar om dina praktikdagar.
Jag tycker att dessa 2 veckor har varit riktigt roliga. Uppgifterna har varit roliga och lärorika. Dom jag arbetade tillsammans med var väldigt trevliga, snälla och hjälpte mig gärna om jag behövde hjälp. Något jag tycker var extra kul var att jag faktiskt kunde hjälpa till med viktiga saker som skulle användas. Tankarna innan praon var att jag säkert fick göra ¨skitjobb¨ som att städa eller bara få någon oviktig uppgift som ingen annan orkade göra. Men allt jag gjorde används just nu för undervisningar och mässor. Något jag älskade var att det fanns en kaffemaskin som gjorde riktigt gott kaffe. Så jag drack säkert 5-6 koppar kaffe varje dag. Kontoret var nyrenoverat så det var väldigt fräscht och fint.


Händelser under arbetsdagarna som är roliga, jobbiga, spännande eller intressanta.
Jag tycker alla dagar var roliga. Men den sista veckan åkte nästan alla på kontoret till en stor mässa i Stockholm, jag hade möjligheten att hänga med men valde att tacka nej. Men det var en som var kvar på kontoret som jag jobbade tillsammans med. Hon gav mig uppgifter och jag fick andra uppgifter från min kontaktperson i Stockholm. Min kontaktperson tyckte det var viktigt att jag skulle känna på hur det är att jobba. Så dom flesta dagarna jobbade jag ifrån 09:00 till 16:00 och ibland till 16:30. Jag tyckte det var lite jobbigt, men jag fick ju faktiskt en inblick hur det är att jobba på riktigt. Men vissa dagar slutade jag 14:00.
Det var även många deadlines. Eftersom jag gjorde material till mässan skulle det helst vara klart några dagar innan, så att materialet kunde granskas av någon på huvudkontoret i Stockholm, där korrektur läste dom allt och kollade igenom materialet.
Det som var det allra roligaste på kontoret var människorna som arbetade där. Alla var väldigt trevliga och skämtade väldigt mycket. Så jag trivdes väldigt bra!


/Olivia


Göteborgs Stads Leasing AB


Göteborgs Stads Leasing AB (GSL) har hand om många av kommunens bilar. De fixar trasiga bilar i bilverkstaden som har gått sönder när kunder använder/har använt bilarna, städar bilar som kunder har smutsat ner hos rekonden innan bilen ska säljas av eller ska användas av en annan kund och så inreder de helt nya bilar. De köper in helt nya bilar på kunders begäran och fixar bilarna som kunderna vill ha dem. När företaget inte vill ha bilen längre säljs bilarna av. Detta sköter två olika delar av GSL. Det finns även ett lager med helt nya delar som används till olika bilar. Den näst sista delen inom GSL är Stadens Bud som egentligen inte har så mycket med bilar att göra mer än att de levererar saker med bilarna i hela kommunen. Den sista delen är däcklagret som jag fick kolla i som var ett lager med JÄTTEmånga bildäck.


På Stadens Bud som jag var på första veckan åkte jag med när vi levererade post, paket och mat inom kommunen. Eftersom jag inte får lyfta tungt och för att jag inte ska skada mig fick jag mestadels bära en bunt med några kuvert. I bilverkstaden fick jag byta olja och oljefilter på bilar men även åka med och provåka bilar. Jag fick byta styrstag på en bil och kolla på när de jag var med gjorde saker som jag inte klarar av. Sedan när jag var på inredningen fick jag följa med och dra el, skruva skyltar, vara på kontoret och paketera paket, tvätta bil, leverera delar till ett företag som hjälper dem och åka på besiktning med en bil. Hos rekonden fick jag tvätta bilar invändigt och utvändigt med olika medel som användes för att ta bort olika typer av smuts och så fick jag tvätta bilmattor.


Den enda specifika utbildning som några hade gått var fordonslinjen på gymnasiet, och det var bilmekanikerna i bilverkstaden. På budet och rekonden behövde man inte ha gått någon särskild utbildning på gymnasiet eller högskolan, det som man behöver gå är en och annan mindre utbildning på några dagar. På inredningsavdelningen tror jag inte att man behöver gått någon speciell utbildning heller, om man behöver ha gått någon speciell utbildning så skulle det nog ha varit fordons eller elektronik. Jag glömde att fråga på inredningen men det vi gjorde var inte något svårt utan det var saker som jag klarar av med lite hjälp. Jag har bara frågat om utbildning på de avdelningarna jag har varit på och inte hela företaget.


Könsfördelningen är ganska bra för i de lägre utbildade jobben är det bara två eller tre kvinnor men i de högre uppsatta jobben är det hälften om inte mer kvinnor.


Det som gör att jag skulle vilja jobba på företaget var för att jag fick mestadels vara med roliga och trevliga personer som gjorde att jag hade roligt. Jag fick göra roliga saker mestadels vilket var kul. Det som gör att jag inte skulle vilja jobba där är att man nog inte tjänar så mycket pengar jämfört med vad man skulle vilja tjäna så det är det som drar ner det. Det var en kombination av roliga arbetsuppgifter och roliga personer vilket gör att man vill arbeta där.


Jag tyckte att det mesta var ganska kul. Jag fick arbeta olika mycket på olika ställen där jag var. Jag hade väldigt roligt och skrattade väldigt mycket. Folk var trevliga mot mig så jag tyckte inte att det var jobbigt att gå dit mer än att jag tyckte att det var lite läskigt för att jag var nervös. Men jag fick vara med trevligt och roligt folk.


Det som var jobbigt var när jag skulle vara med och tömma halvdäcksolja, för jag tycker inte om sådana oljor. En rolig sak som hände var när han jag var med sa roliga kommentarer om händelsen när ett cykelbud från Bring cyklade ut mitt i gatan utan att stanna för oss i bilen. Som tur var hände inget, men det som gjorde det roligt var vad han jag var med sa. Det var intressant att få se hur olika saker fungerar inom kommunen som jag inte skulle vetat annars.


/ Markus

Grönt och gott
Salladsbaren Grönt och gott är en salladsbar som ligger i saluhallen Briggen på Järntorget. Företaget styrs av Shwan och hans äldsta son som numera bor i Malmö. Shwan har en anställd, nämligen hans medarbetare Sussi. Företaget drivs av Shwan och Sussi men mycket arbete utförs av praktikanter och deras barn, därför brukar Grönt och gott finnas med på praktikplatsen när den hemsidan startas.   


Bildresultat för green heart pngAtt praoa i en salladsbar kan man inte förvänta sig mycket arbetsuppgifter, kanske hacka grönsaker och servera. Men dessa två veckor har varit intensiva, stressiga och lärorika. Det fanns inte någon tid över till att sätta sig och chilla med mobilen. Min kompis Elin och jag praktiserade tillsammans, därför har det ibland varit roligt trots de tråkiga momenten. Om inte Elin hade varit med mig i dessa två veckor hade det varit hundra gånger mer tråkigare eftersom jag hade fått äta lunch med två jag knappt kände. Våra arbetstider var 09.00 till 15.00 och tillslut visste vi exakt vad som skulle ske de olika timmarna. Väckarklockan ställdes på 07.00 varje morgon för att sedan ge mig av vid 08.00 och träffa Elin för att sedan ta en buss som avgick tjugo minuter senare. Vi kom fram till Järnvågen ungefär en kvart tidigare och fick sitta och vänta med våra praktikkompisar Gabrielle och Yankees på Sussi och Shwan.


Gabrielle var en blyg tjej som aldrig riktigt fick till det med den sociala delen i arbetet. Det enda vi snackade om var om tvillingskapet eftersom vi båda var tvillingar. Jag hade gärna blivit mer vän med henne men eftersom hon aldrig inledde ett samtal utan väntade på att jag skulle ställa frågor blev det tillslut tråkigt och irriterande. Yankees var en kille som knappt kunde svenska som jag bara sa några ord till eftersom vi aldrig fick sitta och äta lunch tillsammans. Alltså hade det varit riktigt jobbiga veckor om inte jag och Elin hade praoat tillsammans.


De två första timmarna från 09.00 till 11.00 skulle vi göra i ordning maten. Marinera kycklingarna, koka ägg, hacka grönsaker, hälla upp majs, marinera kronärtskockor och mycket mer. Detta var kul de första dagarna men ju längre det gick desto tråkigare och mer påfrestande blev det. Shwan tjatade ofta om den viktiga innebörden med initiativtagande. Vi skulle alltså ta initiativ till att byta ut alla kantiner med mat till nya fräscha. Detta låter lätt men det var det inte, när jag till exempel tog upp räkorna och tänkte lägga upp nya fräscha i en ny kantin kom Shwan bakom mig och sa att det var helt fel av mig. Detta hände allt oftare och drog ner mitt självförtroende en del och gjorde att jag slutade ta initiativ, det blev en ond cirkel. Vi praoelever skulle indirekt utföra alla arbetsuppgifter som de anställda skulle göra fast med lite hjälp. Deras mål var att de inte skulle behöva ge oss order vilket tillslut fungerade.
Ungefär klockan 11.00 och framåt började kunder rulla in och om vi hade tur var allt klart innan det. Men det fanns alltid något att göra eftersom vi inte hade specifika arbetsuppgifter. Då var det dags att kolla sig omkring och se ifall någonting saknades, t.ex. dressing eller kaffe. Eftersom vi var fyra praoelever och två vuxna som alltid gick runt med något i handen på ett sådant litet ställe kan man kanske förstå hur mycket vi hade och göra. Om det inte fanns något att göra fick vi vila eller ta något att äta, men det var inte ofta. När kunderna kom fick den som stod närmast ta hand om kunden. Många dagar kom det ett “rus” som vi kallades, då kom det kanske tio människor samtidigt och ville ha mat. Då var det stressigt men samtidigt roligt för då fick man ta eget ansvar och prata med andra. Servera kunder var något av det roligaste med jobbet, jag och Elin fick ofta beröm om hur duktiga vi var på att hälla upp rätt mängd av allting. Ibland fick jag någon tillsägelse av Sussi om att jag tog för mycket eller för lite, men det var bara att hålla igen. De första dagarna blev vi praoelever osäkra när någon kund beställde en falafel- kyckling- eller kebabrulle. Den andra veckan var vi proffs på att göra rullar då vi åt det många gånger till lunch.


Efter att en gäst ätit klart fick jag ta undan disk och in till diskrummet. Diskrummet var ett vanligt rum att vistas i. I början på dagen när Sussi och Shwan hade mer koll på vad vi gjorde var det viktigt med rättvisa och att alla, inklusive dom, skulle diska 15 minuter. Det funkade till en viss del, men det var Yankees smet ofta undan så vi kvinnor till elever tillslut fick säga till. Sussi skällde då ut Yankees på ett språk som jag inte förstod och sa skrattande “Walla jag ska döda dig om du inte diskar” på skoj. De bjöd även på bullar på kvinnodagen vilket var gulligt (och obligatoriskt!). Det var bra rättvisa och bra könsfördelning. I slutet på dagen fick vi diska allt, plasta in maten och förbereda inför morgondagen. Vid halv tre till tre var vi klara och fick åka hem och jag och Elin fick alltid en läsk med hem, även fast Shwan sa att det var dåligt för både tänder och kroppen.


Förvånande var Shwan utbildad civilingenjör och Sussi utbildad sjuksköterska. Shwan kunde inte jobba som civilingenjör på grund av en skada i benet. Företaget han jobbade på arbetade med vapenproduktion vilket han inte ville jobba med eftersom han kom från ett krig. Varför Sussi inte jobbade som sjuksköterska vet jag inte men hon berättade att hennes ena dotter studerade till sjuksköterska. Själv skulle jag aldrig vilja jobba i restaurangbranschen, i alla fall inte efter dessa veckor. Låg lön och slitande arbete var något Shwan mumlade om då och då. Han uppmanade oss om att aldrig börja arbeta inom restaurang och att vi ska ta tag i våra studier. I slutet på sista veckan längtade både jag och Elin att klockan skulle passera 15.00, det på grund av både slitandet och alla hårda tillsägelser. Det är ett bra tecken på att detta yrke inte skulle passa mig.


Slutligen var dessa två praoveckor lärorika. Det kommer ge mig massor av goda förutsättningar till andra yrken eller sommarjobb. Perfekt sommarjobb egentligen, men för mig har det varit hetsigt och därför skulle varken vilja vara anställd eller en praktikant.

/Liv




Praktik

Jag har under min två veckors långa praktik praktiserat på Avokado salladsbar. Avokado ligger på Landala torg i centrala Göteborg. Salladsbaren ägs av ett par som jobbar där på heltid och sedan är det en till 18-årig student som jobbar där vissa dagar. Avokado var innan en restaurang i kedjan Paprika som är en salladsbar kedja i Sverige, men de som nu är ägare på Avokado köpte ut Paprika och döpte om det till Avokado. De har kvar ungefär samma koncept som när det var Paprika men det finns några skillnader i menyn och serveringen.


Mina arbetsuppgifter


Under min praktik har jag fått testa på allting som innebär att jobba på en salladsbar. På förmiddagen när jag kom så fick jag börja med att förbereda många olika grönsaker som skulle användas under dagen och nästa dag. Jag fick skala grönsakerna och lägga de i en maskin som hackade dem. Sedan under dagen runt lunch när det var som mest kunder så fick jag diska, ta bort disk från borden och tvätta borden. Jag spenderade mest tid med att springa från borden med disk till disken, slänga maten i soptunnan och lägga det i diskmaskinen och sedan plocka ur och lägga tillbaks den rena disken. Mot eftermiddagen när det började lugna ner sig fick jag förbereda och skala grönsaker som jag skulle hacka nästa dag. De sista dagarna som jag praktiserade fick jag servera och ta emot kunder som kom till salladsbaren.


Utbildning


De paret som äger och jobbar heltid på Avokado hade två helt olika utbildningar. Kvinnan är utbildad sjuksköterska och mannen är utbildad arkitekt från Danmark. Varför de bestämde sig för att ta över en salladsbar var för de ville göra något helt annat än vad de egentligen var utbildade till. Paret gick en 2 veckors lång kurs i livsmedelshygien hos den före detta ägaren av paprika. Den före detta ägarna lärde ut och visade hur allt fungerade och vad som krävdes för att jobba på en salladsbar och sedan köpte det paprika och blev egen företagare.


Könsfördelningen


På företaget så jobbade det 2 män och 1 kvinna och det är en hyfsat bra könsfördelning. Även fast det jobbar 2 män och 1 kvinna så är det en bra könsfördelning eftersom att mannen och kvinnan som båda jobbar heltid varje dag har samma arbetsuppgifter, ansvar i företaget och båda ansvara för inköp och ekonomin. Om det hade varit så att det var mannen som hade tagit hand om all ekonomi och företagande, medans kvinnan hade fått göra de andra mer praktiska och krävande arbetsuppgifterna så hade det varit mer orättvis könsfördelning i företaget.


Egna tankar och åsikter om min praktik


Jag tror inte detta är ett framtida jobb som jag hade kunnat jobba på när jag har gått ut skolan och är klar med min utbildning. Medans jag fortfarande går i skolan och pluggar så tror jag definitivt att detta skulle kunna vara ett bra jobb att få in lite extra pengar. Jag skulle också kunna tänka mig att sommarjobba där någon sommar för att tjäna in lite extra pengar. Att jobba på en salladsbar och ha samma rutin varje dag med samma uppgifter tror jag skulle bli väldigt enformigt och även långtråkigt. I mitt framtida jobb vill jag även kunna utveckla mina kreativa sidor och samtidigt jobba med människor. Jag vill inte jobba på ett arbete där man inte får några nya uppgifter eller utmaningar och där man inte kan utveckla sina kunskaper på sitt jobb.


Jag tycker att mina praktikdagar i helhet har varit lärorika, ansvarsfulla och ganska roliga. På Avokado så var personalen som jag jobbade med väldigt trevlig och glada. Samtidigt så var de väldigt seriösa med deras regler om hur salladsbaren fungerade. De de var mest noggrannare med var hygienen. Jag tyckte också det var väldigt intressant att se hur de jobbar och får runt hela företaget och hur allting fungerar med servering, ekonomi och kundmöte. Det enda som var negativt med mina praktikdagar var att det blev lite långtråkigt eftersom jag hade exakt samma arbetsuppgifter varje dag och det var ingen variation. En anna grej var att det var en ganska liten och trång arbetsmiljö och ibland var alla på samma ställe och arbetade och då blev det väldigt trångt och många störningsmoment runt omkring en och det var lite svårt att koncentrera sig.


I slutet på mina praktikdagar så fick jag en stor inblick i hur man serverar och tar emot kunder. Det var under den näst sista dagen som jag fick ta emot kunder och fråga vad de ville ha. Sedan fick jag servera deras mat och även fråga vilken dressing de ville ha. De var nog de roligaste under mina praktikdagar att få socialisera sig med människor, ta beställningar, ta emot kunder och även prova på att få betala en kund i kassan.

/Ida


Mina praoveckor på Apotek hjärtat


Apotek Hjärtat grundades 2009 och idag har över 390 apotek runt Sverige. Hjärtat ägs just nu av Ica gruppen och är därför ofta en del av Icas livsmedelsaffärer. Ica gruppen köpte upp Apotek Hjärtat 2015 och skyltade om sina nuvarande apotek Cura mot hjärtat, omskyltning blev färdigt 2015. På företaget jobbar runt 3000 anställda.

Under mina två prao veckor praktiserade jag på  Apotek hjärtat i Kristinehamn, Sannegården och Torslanda. Mina vanliga arbetsuppgifter som apotekstekniker var att kolla och anteckna temperaturen i apotekets olika delar. Exempelvis i kassa, kontoret och kylarna. Jag packade upp varor på deras respektive plats i hyllorna. Jag stod i kassan under uppsikt av en apotekstekniker och tog betalt av kunder.
Vissa uppgifter hade jag enstaka gånger på varje apotek. Dessa uppgifter var att inventera apotekets olika varor och rusta upp apoteket på olika sätt.
Upprustningen gick ut på att dekorera/skylta kassa linjerna med plexiglas boxar och varor. Jag fick byta, klippa och klistra pris lister på hyllorna och plexiglas boxarna. En prisjustering genom att skriva ut nya prislappar. Sist har jag fått sätta in mellanväggar på hyllorna för att dela produkterna.
Ett apotek har tre olika roller bland sina arbetare, dessa är apotekare, receptarier och apotekstekniker. att jobba som  apotekare, receptarier eller apotekstekniker kräver det att man har en grundläggande gymnasieutbildning för att kunna läsa vidare på högskola.
För att jobba som apotekstekniker krävs en ett och ett halvt års utbildning på yrkeshögskola i linjen apotekstekniker. Som apotekstekniker jobbar du inom egenvårds delen på apoteket. Här kan du hjälpa eller ge tips till kunderna och jobba i kassa.
Utbildningen som kräv för att kunna bli apotekare eller receptarier måste man gå högskole linjen apotekare i tre till fem år. Receptarier kräver bara tre års utbildning Till skillnad från apotekare som kräver en femårig utbildning. Som receptarie skriver du ut läkemedel på recept och som apotekare har samma uppgifter.
På apotek Hjärtat i Kristinehamn som jag praoade första veckan var könsfördelningen 0% till 100%. Alltså det var hundra procent anställda kvinnor på Apoteket och inga män. På andra Apoteket på sannegården jobbade den en man av de 6 anställda. Ute i torslanda var det samma historia bara att en enda anställda mannen var butikschef.
Under min prao vecka har jag upplevt nästan alla aspekt av att vara en apotekstekniker och jag har gjort många fler roliga uppgifter än tråkigt. För mig visar det att jobba som apotekare är roligt och ger mig en anledning att komma tillbaka. Att jobba på ett apotek i framtiden skulle nog fungera men inte som heltidsjobb utan mer som extrajobb för att tjäna lite pengar. Detta är för att jag tror att det finns massor av roliga jobb ut i världen som lönar sig ännu mer och jag vill inte låsa mig i apoteksbranschen.  
Under prao veckan har jag både fått tankar och upplevelser om hur mycket paracetamol och ibufen vi använder idag och vad som skulle hända utan det,  eftersom att varje dag fyllde man hyllorna med något lindrande läkemedel. Jag har insett att alla medarbetare/ butiksbiträden är inte läskiga personer som inte går att prat med. Det är i deras jobb att hjälpa och respektera dina behov. Jag har också upplevt hur mycket det kostar varje lunch när du jobbar nära ett ica ligger bredvid.
De roligaste under arbetsdagar var att skriva ut nya prislappar, som kombinerade det två roligaste arbetsuppgifterna att scanna varor och inventera. Du sökte upp gamla prislappar som behövdes bytas eller varor som behövde och skannade de. Den jobbigaste delen av att jobba på ett apotek var att står hela dagarna, varje dag var jag tvungen att ta en paus och sätta mig ner för att min rygg var så trött. Det mest spännande och intressant var att stå i kassan, där man alltid träffade en ny kund som man kunde bemöta på ett nytt och spännande sätt.
/Emrik


Min prao


Jag har praoat på Willys hemma i Torslanda, tillsammans med två andra från samma skola. Vi fick plocka fram varor, fronta, datum kolla och leta efter varor som ramlat in under hyllorna. När man frontar så försöker man få fram så många varor så långt fram i hyllorna som det bara går så att det blir lättare att ta varorna ur hyllorna. När man datum kollar ser man till att varor som snart går ut eller har gått ut inte står kvar i hyllorna.


Det vi fick göra mest var att fronta eftersom man inte behöver datum kolla varje dag om man redan gjort det samma vecka eftersom datumen inte ändras. Det kommer inte in varor varje dag så vi kunde inte plocka fram saker till hyllorna. Dagarna vi bara fick fronta var nog de tråkigaste dagarna. Vi fick fronta mest på tisdagar och torsdagar eftersom det var då det inte kom in varor till butiken.


Vi fick bara datum kolla en dag och jag tror det var på torsdagen vecka 10. Vi fick leta efter varor som gick ut i mars eller april. Det jobbigaste med att datum kolla var att datum kolla konserverna eftersom så gott som alla gick ut 2018-2021 så det var bara ta ut konserv, kolla datum, lägga tillbaka konserv i hyllan, gå vidare till nästa konserv och börja om igen.


Vi fick leta efter varor under hyllorna två gånger under praon. Det är inte särskilt kul men det är något nytt så det var bättre än att fronta. Vi fick en sopborste av trä som hjälpte oss att få fram varorna under hyllorna. Var det varor som fortfarande inte gått ut så skulle vi lägga tillbaka dem.


Jag tror att det jobbade 8 personer i affären, 2 av dem var tjejer. Det fanns en butikschef, som heter Suedez, och två ledare. Butikschefen ansvarar för allt i butiken vilket verkar och antagligen är väldigt svårt.


För att börja jobba i affären så behövde man ingen särskild utbildning men om du ville “klättra upp i hierarkin” och få ett bättre betalande arbete i kedjan så behöver du få en utbildning på Axfoodakademien. Man kan bara söka till Axfoodakademien en gång per år.


IMG_0022.JPGIMG_0023.JPGIMG_0024.JPG

/Emil


Min praktik på Arena Hotel


Jag har, under två veckors tid, praktiserat på Arena hotel i Göteborg. Det har varit både lärorikt och roligt, samtidigt som det har varit en aning stressigt i perioder.


Fakta
Arena hotel är ett familjeägt hotell som ingår i en kedja som heter Sweden Hotels. Ägarna äger inte bara Arena utan totalt fyra andra hotell. Hotellet jag praktiserade på ligger i centrala Göteborg och det är nära till många olika aktiviteter i staden. Det finns totalt 57 rum, men fram tills i slutet av maj 2017 så renoveras totalt två av sju våningar. Hotellet har en gratis frukostbuffé för alla gäster. Kaffe, te och annan fika finns dygnet runt i matsalen, precis som det alltid finns personal i receptionen.


Anställda och utbildning
Hotellet har totalt tio personer som driver företaget framåt, varav tre personer sitter i ledningen. I ledningen sitter två män och en kvinna. De anställda består av tre städerskor, två receptionister och två nattarbetare. Alla anställda är kvinnor och därför är könsfördelningen på företaget inte bra.


Utbildningarna som de anställda har är olika. Det som krävs för att jobba på hotellet är att man ska ha en gymnasieutbildning. Det spelar ingen roll vilken linje man har gått, men om man inte läst hotell och restaurangutbildningen på gymnasiet lärs man upp på hotellet om hur allt funkar. Om man läst hotell och restaurang är det självklart ett stort plus. En annan utbildning som är bra att ha för att ha större chans att bli anställd på företaget är “management” som man läser på högskolan och det är en kurs om organisationsledning och verksamhetsstyrning.


Arbetsuppgifter
Under mina två praktikveckor så fick jag ha väldigt många olika arbetsuppgifter och jag fick göra i princip allt som de anställda gjorde. Bland annat fick jag jobba som köksbiträde vilket innebar att jag fick ta hand om frukost och disk. Städa fick jag också göra väldigt mycket av, både hotellrummen men också köket och matsalen. Dock fick jag inte hantera rengöringsmedel när jag städade hotellrummen - utan jag fick tömma rummen - vilket innebar att jag bytte sängkläder, tog ut sopor och bytte handdukar. Jag fick en stor inblick i hur receptionsarbetet funkar i form av bokningar, in- och utcheckningar, leveranser och beställningar, räkna kassan mm.


Det jag tyckte var roligast var antingen uppgifterna i köket och matsalen - alltså fylla på och plocka en frukosten, diska, dammsuga, moppa golv och packa upp matleveranser eller receptionsarbetet.


Köksuppgifterna var de stressigaste men samtidigt roligaste enligt mig. Jag gillar att ha mycket att göra och jag kände mig viktig eftersom att det bara var jag och två andra praktikanter som höll på i köket. Man fick också en lätt dialog med gästerna och byggarbetarna.


Receptionsarbetet var väldigt svårt att komma ihåg till en början, men det var roligt och det gick fort när man lärt sig.


Jag hade absolut kunnat tänka mig att jobba på Arena hotell i framtiden. Det var väldigt roligt och lärorikt då man fick ha väldigt många olika arbetsuppgifter och träffa olika typer av folk. Variationen av arbetsuppgifterna tror jag är viktig för att man inte ska tröttna, speciellt eftersom att jag lätt blir rastlös när jag gör samma sak hela tiden. Jag skulle nog inte vilja jobba på hotellet eller inom den branschen i hela mitt liv - utan jag tror att det skulle vara ett bra sommarjobb eller ett bra jobb när man ska komma in i arbetslivet. Detta beror främst på att jag vill hålla på med annat och inte jobbet i sig.


Sammanfattat så tycker jag att mina två praktikveckor har varit väldigt roliga och lärorika och jag skulle absolut rekommendera detta som en bra praktik- och arbetsplats.





/ Ella







Grönt och gott
Grönt och gott är ett familjeföretag som styrs av Shwan och hans son. Företaget sysslar med att fixa egna sallader och målet är att ge folk nyttig mat med mycket valmöjligheter.  Salladsbaren ligger i saluhallen “Briggen” i Majorna och företaget har endast två anställda. Ägaren Shwan och medarbetaren Sussi. Könsfördelningen är alltså väldigt bra imed att det jobbar en kille och en tjej. När jag var där och praoade blev dock majoriteten tjejer eftersom vi var tre kvinnliga och en manlig praoelev.


Mina arbetsuppgifter på grönt och gott har varit väldigt breda och stora. Jag har i princip gjort samma arbete som de anställda. Dagen började med att vi skulle ta bort locken på alla olika rätter som stod framme vid disken. Locken skulle diskas och efter det började det stora arbetet. Att kolla vad som efter en dag fortfarande var okej att äta och vad vi var tvungna att fylla på och göra nytt av. När detta var klart hann klockan bli runt elva och det var då lunchrushen startade. Hur många som kom under rushen var olika dag till dag det men det vanligaste var runt 40 stycken. Ibland kunde jag tycka det var jobbigt när man stressade sig fram med att fixa en sallad, ge kunden dressing, ta betalt, ge kvitto och påse och sedan direkt till en ny kund och göra exakt samma sak. Så höll man på i ungefär en timme under lunchrusherna vilket ibland kunde bli utmattande. Men det var kul att se hur många stamkunder salladsbaren hade. Det var minst fem personer som kom dit exakt varje dag under dessa två veckor jag var där. Efter lunchen skulle man kunna tro att allt var över och att man fick ta en paus men så var det inte. När klockan slagit ett var mycket i salladsbaren slut och vi gjorde nya grejer och förberedde inför morgondagen. Massor av disk blev också över efter dagen som gått och det var något som var obligatoriskt att göra.


En grej som chockade mig var att de som arbetade på företaget var utbildade till civilingenjör och sjuksköterska men hade tydligen valt att börja arbeta inom restaurangbranschen efter olika anledningar. Dock är kraven för att kunna jobba inom restaurangyrket på just denna salladsbar att man är utbildad kock, kallskänka eller att man helt enkelt brinner för mat och kan mycket om det. När man är kock utbildar man sig inom varm mat medans om man är kallskänka är det kall mat som gäller. Därför skulle kallskänka passa bäst just till denna salladsbar med kalla rätter.


Jag skulle aldrig kunna tänka mig restaurangyrket som ett heltidsjobb i framtiden. Det var alldeles för mycket stress och press för min smak och samma grejer hände hela tiden. Det fanns inget speciellt och roligt man kunde se fram emot hända någon dag utan det var alltid samma sak. Sedan brinner jag inte heller för matlagning.


Shwan tjatade alltid om initiativtagande. Han tyckte att det var väldigt viktigt att ta initiativet att göra saker själv utan att fråga honom. Till exempel att utan hans tillsägelse gå och fylla på en vara som håller på att ta slut eller att gå och plocka undan tallrikar från gästerna. Detta tyckte jag var bra och lärorikt men det kunde också vara jobbigt ibland. Att han endast koncentrerade sig på de få saker man inte tog initiativ på och inte på de många gånger jag gjorde massa saker själv.


Trots detta var han också väldigt trevlig, snäll och behandlade oss på salladsbaren som hans egna familj. Han snackade länge och gärna om mat, nyttiga grejer och gav oss massa tips om saker som var bra. Exempelvis använde han saften som blev kvar efter att man gjort en speciell sallad vid namn tabbouleh med grönsaker, sallad, citronsaft, persilja och andra kryddor till någon slags hälsodryck som skulle vara jättebra för immunförsvaret. Den drack han varje dag och tre gånger om dagen hade han också för sig att han skulle äta en jättestor och extremt stark chili som även den skulle vara bra mot sjukdomar. Två gånger lurade han i mig och Liv den starka chilin. Trots att vi bara tog en kvadratcentimeters bit av den var det bland det starkaste jag ätit. Det var inte direkt någon vanlig chili. I en halvtimme brände det i munnen, halsen och det var svårt att andas. När man drack blev det bara värre så tzatziki blev våran räddning. Några dagar efter fick vi i oss det igen från en omelett Shwan gjorde till oss. Som tur var kändes inte smaken lika mycket efter lagning men Shwan tyckte att det var roligt och skrattade åt oss.


Överlag tycker jag att det har varit väldigt kul att praoa och jag tror inte att jag hade kunnat valt ett mer lärorikt ställe att praoa på.
/Elin


Göteborgs gokartcenter
Göteborgs gokartcenter har tre fastanställda hyrkart personal samt tre fastanställda restaurangpersonal. Chefens namn är Niklas. De har även en inomhusbana och en utomhusbana. Inomhusbanan har öppet hela året runt medans utomhusbanan öppnas vecka 14 och stängs för vintern vecka 45.


När jag arbetade gick min uppgift ut på att jag jag satt på mig handskar gick ner till verkstan och tog en borr. Jag använde borren för att borra hål i däck. Efter det så skruvade jag bultar i däcken för att bilda en däckkedja. Jag skruvade även till muttrar för att bultarna skall hållas på plats.


De som arbetar på hyrkarts avdelningen har gått fordon- och transportprogrammet på gymnasiet. På min avdelning var det bara killar även de som kom och jobbade på timlön var bara killar och det var tre olika killar i de veckor som jag praoade.


Jag kan definitivt tänka mig att sommarjobba där men helst inte på vintern. På sommaren så kommer väldigt många kunder man kan nästan säga non-stop. Detta betyder då att man alltid tar emot kunder och jag får hålla på med gokartar. Men på vintern är det knappt några kunder. Det blir några timmar på dagen man bara kollar igenom aftonbladet annars får man bygga däckkedjor eller städa samt underhålla. Man rengör även gokartarna men det går väldigt fort så det gör man inte över längre period.


Eftersom detta var lågsäsong så var det ont om kunder och jag valde att endast hålla på med däcken. Jag hade en väldigt rutinerad upplevelse. Jag har inga roliga, jobbiga, spännande eller intressanta dagar under mina arbetsdagar. Eftersom jag var väldigt rutinerad och gjorde samma sak varje dag.


Bildtext: Jag på jobbet.
Bildtext: Huvudentren till hyrkarten.


/Linus

Prao 

Jag har arbetat på restaurang Höjden som ägs av företaget och matkedjan Food by coor, en lunchrestaurang som ligger på volvoområdet med cirka 1000 gäster dagligen. Dom serverar all sorts mat, vegetarisk till indisk till husman, men deras kännetecken är deras salladsbord med ett ovanligt stort utbud.
Om man skulle säga att jag arbetade som något skulle det nog vara restaurangbiträde, eftersom att jag bara assisterade dom andra utan att ha ett eget arbetsområde. Jag fick testa på det mesta, till exempel att preparera salladslådor, steka pannkakor och att servera gästerna. Såklart gjorde jag för det mesta mindre avancerade uppgifter som att skära saker eller hjälpa till att diska. På förmiddagen skar jag grönsaker, vilket hade dom en speciell maskin för, ungefär som en mixer. Av grönsakerna hjälpte jag sedan till att göra olika sallader för hand och det märktes verkligen på mängden att det var många gäster som åt mycket sallad.
Alla de anställda på restaurangen hade så vitt jag vet antingen gått restaurang/hotel linjen eller en restaurangskola men detta säger jag utifrån att jag bara frågat några stycken. Det var också några andra praktikanter från en restaurangskola där, och jag märkte en tydlig skillnad på både vad de fick göra och vad dom kunde jämfört med mig. Det var också några kockar där som tillfälligt ersatte två andra som var sjuka, och jag hörde att dom nämnde att dom kom från ett privat företag som hette ### och hyrde ut kockar till restauranger som var korta på personal. Någonting som var värt att nämna är att könsfördelningen var väldigt jämn, och det fanns ingen märkbar skillnad (även om jag inte räknade).


Att jobba inom hotell och restaurang är ingenting jag skulle kunna tänka mig. Även om det verkade som om alla jag arbetade med tyckte att det var ett bra jobb så var det alldeles för stressigt och högt tempo, och då är jag en ganska stresstålig person. Visst, man kanske inte hinner vänja sig på två veckor, men jag tror att det ger långvariga effekter att utsätta sig för en sådan stress 40 timmar i veckan. Hur lönen är har jag ingen aning om, men det är nog inte den högsta, och vem vill inte ha pengar liksom? Dock så skulle nog företaget vara mitt förstahandsval om jag av någon konstig anledning skulle vara tvungen att arbeta inom restaurangbranschen för att jag upplevde att det var en bra stämning och bra arbetsmiljöer. Dom erbjöd också gratis lunch vilket jag såklart aldrig skulle tacka nej till, och det spelar nog också en roll i att jag har fått för mig att det var en väldigt bra restaurang att jobba på.


För mig har praoveckorna varit väldigt lärorika, och även om jag från början hade en rätt så negativ inställning till hela praosaken så tror jag att det i slutändan gynnade mig mycket mer än jag trodde. Inte bara i den meningen att jag har fått en inblick i den “tråkiga” delen av vuxenlivet utan också att det blev som ett lov från skolan där man ändå var produktiv. Dock tror jag att der räcker med att praoa en gång, och att man inte behöver göra det flera gånger, åtminstone inte i grundskolan. Allmänt uppskattade jag praoveckorna ganska mycket, även om det var ganska stressigt och långa dagar. Mina “kollegor” var bra, jag hade varken för lätta eller för svåra arbetsuppgifter och det var rätt så kul i allmänhet.

/Ask

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.