torsdag 2 mars 2017

Boktips 8E

Boktips - Glasfåglarna
Glasfåglarna är en bok skriven av författaren Elsie Johansson. Boken handlar om en flicka vid namn Nancy som lever i en fattig arbetarfamilj i 1930-talets Sverige. Varje dag är en kamp om att ständigt vara rädd över att inte ha mat på bordet och att behöva förlita sig på andra. Boken är den första av tre delar och handlar om Nancy som barn och under hennes tidiga tonår. Man får genom henne som väldigt fundersam person följa hennes oroande mamma, hårt arbetande pappa, utsatta syster Dora, syster Betty som fick barn när hon var 17 och hennes två bröder som hon nästan aldrig träffar. Den skildrar kvinnornas utsatta roll i samhället under 30-talet, att allting är en ständig skam och att det är fel att tro att man är bättre än någon annan.

Nancy är blyg och osäker i sig själv. Hon är tillbakadragen men också väldigt omtänksam. Vågar inte prata om någonting eftersom hon alltid oroar sig över vad som är en synd och inte. Hon har inte utseendet men däremot intelligenten och det mesta kretsar kring hennes vackra och perfekta syster Dora som alla älskar. Dora hade flyttat till Stockholm med sin pojkvän för att arbeta och kom hem och skrev brev till Nancy någon gång ibland. Dora var pappas ögonsten och någon som alla älskade.  En dag skulle Nancy bli som henne men allting förändrades plötsligt.

Genom denna bok får man en stark inblick i hur samhället såg ut under 1930-talet och hur majoriteten av Sverige levde då. Det var svårt att föreställa mig innan hur mina föräldrars morföräldrar och farföräldrar hade det när de växte upp. Att de inte alltid kunde ta det förgivet att man bara kunde gå och köpa vad man vill och behöver. Men nu har jag en större uppfattning kring det eftersom Elsie Johanssons berättelse om Nancy beskriver exakt i detalj kring hur det var att växa upp i en sådan miljö.

Jag tycker om denna bok väldigt mycket eftersom jag älskar dokumentärromaner. När det är verkligt och inte så mycket påhitt. Jag tycker själv att det är enklare att leva mig in i boken när det handlar om något som skulle kunna ske eller har skett. Jag är även intresserad av historia men istället för att läsa ur historieböckerna som är utifrån ett så stort perspektiv kan man istället genom denna bok få reda på exakt i detalj hur det var under den tiden.

Själva titeln Glasfåglarna kommer från de sköra och ömtåliga fåglar man satte upp i julgranen förr i tiden. De man jätteförsiktigt varje år paketerade upp och ner med silkespapper. Glasfåglarna kan symbolisera det vackra och ömtåliga som även finns i de mindre förmögnas liv. Om kärlek men också om tystnad mellan familjemedlemmarna som kan bli förödande.

Elsie Johansson är en författare som föddes 1931 i ett arbetarhem i Uppland. Hon har alltid haft en dröm om att bli författare men det var inte förens 1979 när hon var närmare 50 år som den drömmen gick i uppfyllelse. Då debuterade hon med en diktsamling som hette “Brorsan hade en vevgrammofon”. Elsies böcker präglar uppväxten i gamla fattigSverige och även från hennes egna uppväxt. Elsie väcker väldigt mycket starka känslor hos många personer med sina inkännande personporträtt, detaljskärpa miljöskildringar och sitt egensinniga, ofta Lyriska språk.

/Elin





Boktips – Stormvarning


Min bok heter Stormvarning och är skriven av Anthony Horowitz.

Boken handlar om 14-åriga Alex Rider. Alex fick aldrig lära känna sina föräldrar eftersom de dog i en flygkrasch när han var väldigt lite. Därför fick han bo hos sin farbror Ian Rider. Han vet  inte mycket om sin farbror förutom att han är en bankdirektör och att han alltid reste till olika ställen i världen. En natt så kommer polisen till deras hus för att berätta att Ian Rider har dött i en bilolycka men det är något som inte stämmer. Alex försöker ta reda på vad som egentligen hände vilket drar in honom i ett livsfarligt uppdrag för att stoppa något som kan ta flera människors liv.

Alex Rider är en 14-årig pojke med kort blont hår och en idrottsmans kropp. Ian Rider hade fått honom att träna karate sedan han var sex år gammal och har därför blivit väldigt bra på karate. Alex är väldigt modig och nyfiken vilket man märker eftersom han inte kunde låta mysteriet om hans farbror Ians död vara.

Jag tycker att boken var ganska bra. Det var många spännande situationer som beskrevs bra vilket gjorde boken bra. Något som var lite mindre bra var att det fanns ganska många situationer som iallafall jag tycker var lite för mycket för att en verklig 14-årig skulle klara av.

Anthony Horowitz är en engelsk författare som föddes den 5 april 1955 i Stanmore, som ligger i England. Han ville bli en skrivare sen han var 8 år. Horowitz första bok var “The Sinister Secret of Frederick K Bower” och var publicerad 1979. Han är gift med Jill Green sedan 1988 och har två barn. Han har skrivit andra böcker som “De fem utvalda serien”.

/Emil




Boktips- Tio över ett

Min bok som jag har läst heter Tio över ett och är skriven av den svenska journalisten och författaren Ann-Helén Laestadius. Boken är utgiven i Juni 2016.

Ann-Helén Laestadius som är författaren av tio över ett är född den 3 December 1971 i Kiruna. Ann-Hélen är uppvuxen med sin samiska mamma och svenska pappa i Kiruna. Under hela hennes uppväxt gömde och skämdes hon för att hon var same och det var först senare i hennes liv som hon vågade visa och vara stolt över sitt ursprung. Anledningen till att hon började att skriva var för att hon ville hjälpa andra barn och ungdomar att våga vara stolta över dem själva och deras ursprung oavsett vart man kommer ifrån.

Det är i den läskiga gruvan som LKAB spränger varje natt kl tio över ett. Maja vill kunna sova hela natten. Men det går inte utan varje natt ställer hon klockan på tio över ett. Samtidigt som den hemska gruvan håller på att ta Majas älskade Kiruna ifrån henne så har hennes föräldrar hittat en ny lägenhet, som inte ligger ovanför en gruva. Majas största rädsla är att behöva flytta och att bästisen Julia ska flytta med sin mamma till Luleå där hennes mammas nya pojkvän bor. Ingenting skulle bli det samma utan Julia som alltid har bott tvärs över gatan. Hockeykillen Albin skulle ju aldrig lägga märket till Maja. Albin gillar bara snygga handbollstjejer och inte en bokmal och tönt som Maja.

Maja är en 14- årig tjej med halvlångt rakt mellanbrunt hår. Hon klär sig i vanliga enfärgade kläder och använder sig av väldigt lite smink då och då. Maja är en väldigt naturlig tjej med ett naturligt utseende. Maja som är huvudpersonen i min bok är en väldigt rak och ärlig person med båda fötterna på jorden. Hon har en stark åsikt och har en hög talan och är inte rädd för att uttrycka sina åsikter. Hon står för sin sak och ger sig inte i första taget. Samtidigt som Maja har en starkt drivkraft och vilja så är hon också väldigt orolig och rädd. Hennes största rädsla är den hemska grottan som kommer att döda alla. Samtidigt som hon ständigt lever i oro och rädsla så är hon en väldigt omtänksam tjej som skulle göra precis vad som helst för sin familj och bästisen Julia.

Jag tycker att boken är väldigt intressant, fascinerande och väldigt bra. Jag tycker att att det är intressant hur en person kan känna sån rädsla över en sån liten grej som man kan tycka att en gruva är. Men för Maja så är gruvan hennes största rädsla och det är väldigt fascinerande att se hur en människas vardag kan påverkas av en gruva. Jag tycker att boken var så bra också eftersom att författaren har knutit ihop oro och rädsla över gruvan med ett tonårsliv med mycket vänskap och kärlek och även lite dramatik. Jag tycker att det som var lite dåligt med boken var att det var väldigt segt i vissa perioder då hon nästan bara var orolig och rädd hela tiden och det blev lite enformigt att läsa. Men i helheten så tyckte jag att boken var väldigt bra då jag tycker om böcker kärleksromaner med kärlek men samtidigt lite dramatik.

/Ida

Boktips- Pappersstäder

Folkets förälskelse till filmen Pappersstäder gjorde mig tvungen till att ta reda på om boken uppfyllde mina höga förväntningar. John Green är inte bara författaren till Pappersstäder utan även författare till den omtyckta boken Förr eller senare exploderar jag. Han har en förmåga att uttrycka det som är jobbigt med att vara människa och att ta olika -- jobbiga eller lätta -- beslut. Spänning, tonårsproblem och romantik är bara några få av de beskrivande ord som utvecklas i mitt huvud. Mycket av det som utspelas i boken kan jag känna igen mig i men i vissa delar känner jag inte alls igen.
 
Boken inleder med att beskriva huvudpersonen och berättaren Quentin Jacobsen, eller "Q" till sina vänner, en helt vanlig kille som förbereder sig inför examen och är stressad över vem han ska gå med på balen. Quentin lever med sina två föräldrar som är både professionella och anställda och han lever ett relativt händelselöst, vågar jag säga normalt liv? I boken beskrivs Quentin som en excentrisk och nördig kille som alltid grubblar och är rädd för att bryta regler. I filmen “paper towns” stämmer utsidan överens med min uppfattning. En mellanlång, brunögd och mörkhårig kille som inte bryter klädnormer.

Men han har en hemlighet, han är förälskad i hans granne Margo. Margo har han känt sedan de var barn men de splittrades när de började umgås i olika sociala grupper. När Margo ber honom att hjälpa henne ut en kväll, är han mer än villig. “Detta kommer bli din bästa natt någonsin” var hennes ord. Men hans hjärta krossas när hon mystiskt försvinner nästa morgon. Hans liv blir upptaget av tankar på henne och uppgiften att avkoda hennes hemliga ledtrådar som ska leda till henne. Quentin tar hjälp att leta efter Margo med sina två vänner Ben & Radar. Hans vänner är mer intresserade av andra saker som de tycker är viktigare, medan Quentin tycker Margo är viktigast och det slutar med att han får göra många uppdrag själv.

På sistone har ljudbok varit det som gäller, helst självbiografier. Därför har jag inte läst många böcker men lyssnat. Men när svenskläraren ber mig välja ut en roman som jag ska läsa var det en självklarhet att jag skulle välja en John Green. Jag har inte läst någon av hans böcker men sett filmen Förr eller senare exploderar jag. Pappersstäder var en bok jag tänkt att läsa, så det blev den. När jag väl satte mig ner och läste, var det sedan varit svårt att slita sig från boken. Övernaturligt är verkligen inte min smak. Men vardagligt med en touch av spänning och händelser som inte brukar ske i verkliga livet har varit underhållande och intressant. Boken handlar ju om att Quentin ska leta efter Margo tillsammans med sina vänner. Boken varit seg i vissa tillfällen men platserna de besökte fick mig att läsa vidare. Miljöbeskrivningarna var fantastiska och påhittiga men ibland kändes det som att alla detaljer var utskrivna vilket gjorde boken utdragen och ibland tråkig att läsa.

Annars gillar jag karaktärerna väldigt mycket. Speciellt Quentins kompis Radar, vars föräldrar samlar på svarta jultomtar så Radar vägrar ta hem nya människor, till exempel sin nya flickvän. Margo är svincool och hennes kommentarer var väldigt roliga och inspirerande; “Alla dessa pappersmänniskor lever i deras pappershus, bränner framtiden bara för att hålla sig varma.” Margo beskrivs som ett mysterium så det var väldigt roligt att läsa om henne.

För övrigt är författaren John Green inte bara en författare utan även youtubestjärna. På YouTube filmar han sitt vardagliga liv tillsammans med sin bror. John Green föddes år 1977 i Orlando, Florida.  I sena tonåren började han på Indian Springs School, en internatskola. Hans debut, "Looking for Alaska", var inspirerad av hans tid på skolan. John Green tillbringade flera månader att arbeta med barn på sjukhus och det var under den tiden han bestämde sig för att bli författare och började då skriva sin andra bok. Nu har John Green skrivit sammanlagt sex böcker och bor för närvarande i Indianapolis med sin fru, hans barn, Henry och Alice.

/LIv



En världsomsegling under havet

En världsomsegling under havet är skriven av Jules Verne under andra halvan av 1800-talet.     

En världsomsegling under havet handlar om Professor Pierre Aronnax som åker med ett fartyg för att försöka döda något man tror är en val som sedan visar sig vara skeppet Nautilus. Aronnax ramlar fartyget under jakten på “valen” och med sina kamrater hamnar på en liten flytande “ö” som egentligen är en u-båt som styrs av kapten Nemo. U- båten heter Nautilus som kan den gå ner på 14000 meters djup. Denna båt tar Aronnax, Conseil och Ned Land runt jorden. De är bland annat  de första på sydpolen samt att de är i undervattensskogar, fiskar pärlor och är på i Atlantis (nere i havet). Det finns många mysterier om Kapten Nemo som inte besvaras i boken, man det finns en bok där man får reda på alla frågor.

Professor Pierre Aronnax är en naturforskare som är bosatt i Paris i sitt hemland Frankrike. Aronnax har en tjänare som heter Conseil. Conseil och Aronnax har varit på mer än ett äventyr tillsammans. Conseil följer efter Aronnax vart han än går, en trogen tjänare helt enkelt. Aronnax har ganska lätt att läsa av personer. Han är också ofta ganska djupt nere i sina tankar, jag tror inte att han skulle vara lätt att störa. Jag tänker mig Aronnax som en fransman i 50- årsåldern som har polisonger ner på kinderna och en hög hatt och han är ganska smal. Varje morgon så går Aronnax upp på plattformen som finns uppe på Nautilus. Nautilus går upp till ytan varje morgon för att hämta luft till fartyget, och då passar Aronnax att gå upp.

Jag tycker boken är bra för man har verkligen ingen aning om vad som kommer att hända. Professor Aronnax kommer till ställen som enligt myter finns men inte har några verkliga bevis. Eftersom boken är ganska gammal och då längesen den översattes så är den på mer gammaldags svenska vilket jag tycker är bra.

Jules Verne kommer från Frankrike som man hör på namnet och är en väldigt fantasifull författare. När man läser Jules Vernes böcker så tycker man inte att vissa saker är allt för olika dagens sanning men det som man bör ha i åtanke är att han skrev om viss moderna saker som är som idag t.ex att det är en ubåt som åker runt världen vilket man inte trodde kunde hända under den tiden, men även dykardräkter med gastuber med komprimerat syre. Det är ju även vissa saker som inte är uppfunnet ännu om någon ens kommer att uppfinna det.

/Markus


För att kunna leva av Yeonmi Park

I denna boken får du veta hur det är att leva i det diktatoriska landet Nordkorea. Ett land som svälter, mördar och torterar sitt eget folk. Ett land där folket inte har en aning om hur världen ser ut, och ett land som hjärntvättar sitt eget folk. Ett folk som ser sin ledare som en gud pågrund av all hjärntvättning och rädsla. I boken får läsarna ta del av regimens propaganda, koncentrationsläger, svält och dom stränga slutna gränserna.
Denna bok är en självbiografi som är skriven av nordkoreanen Yeonmi Park.
Yeonmi Park föddes i Hyesan i norra Nordkorea. Hon bodde där med sin familj tills hon var 12 år då hon lyckades att fly från Nordkorea till Kina.
I Nordkorea var hon nära att dö av svält många gånger eller var nära att frysa ihjäl.                                              
Yeonmi har mörkt svart hår, långa ögonfransar, rosiga kinder, hon är smal och kort. Hon är väldigt vacker.            Hennes pappa var inblandade i kriminella rörelser som handlade om smuggling. Så deras familj hade det mycket bättre än många andra, fast dom var nära att svälta ihjäl många gånger.
I boken får vi ta del av Yeonmis liv i Nordkorea. Hon berättar även livet efter Nordkorea då hon såldes i Kina till gamla gubbar.
Yeonmi är huvudpersonen i boken, eftersom det är hennes självbiografi. Jag skulle vilja beskriva henne som stark, omtänksam, smart och väldigt modig.

 Boken är väldigt spännande och man tröttnar inte på att läsa den. Detta är en bok som man inte vill sluta läsa, man vill bara fortsätta. Beskrivningar är väldigt bra och detaljerad. Man kan verkligen föreställa sig att man står i den nordkoreanska byn Hyesan. Hon beskriver med alla 4 sinnen så att man verkligen förstår.

/ Olivia

Boktips- Vegetarianen
                                                                                                                                 
Min bok heter Vegetarianen och är skriven av författaren Han kang.
Vegetarianen vann “Man Booker International Prize” 2016.

Bokens handling
Boken handlar och Yeong-Hye som får en dröm som kommer få henne till att bli vegetarian. Detta påverkar henne så att hennes utseende, beteende och reaktioner förändras. Hon kommer förlora, riskera och utsätta sitt liv för fara. Men inget kan ändra henne till att sluta vara vegetarian.

Beskriv en person
Huvudpersonen i boken heter Yeong-Hye och var först en helt normal kvinna från sydkorea som levde i en normal lägenhet och hade ett normalt giftermål. Hennes utseende skulle beskrivas som en normal koreansk kvinna utan något gjorde henne speciellt unik utseendemässigt. Men senare i boken blir hon extremt smal så att man ser konturen av hennes revben utan att hon anstränger sig och hennes nyckelben lika så. Hon blir även övernaturligt blek så att hon börjar få nyanser av grått över hela kroppen så att hon nästan ser ut att vara död och att all hennes energi minskas för varje dag som går. Men hon vägrar att ge upp sin vilja.

Negativa saker om boken
Först och främst fanns det många ovanliga ord som man inte har hört förut om kunde liksom förvirra en om man bara tänkte på själva ordet. Men när man läste det i sammanhang med en mening blev det lättare att förstå. Ett exempel på ett ovanligt ord man kanske inte har hört innan var  “bylsig” som betyder slapp. För det andra bytte det personperspektiv lite random i boken vilket gjorde så att man blev lite förvirrad. Först började det men Yeong-Hyes man, sen hennes svåger och sist hennes syster. Man fick dock aldrig se hur huvudpersonens perspektiv såg ut vilket också var en nackdel med boken. Den tredje punkten som var negativ med boken var att jag blev besviken på hur boken slutade. Att det inte blev något tydligt slut.
Positiva saker om boken
Första positiva saken med boken var att jag tyckte det var kul att läsa en bok av en internationell författare. Eftersom jag inte brukar läsa så tyckte jag det var extra kul att läsa en bok som en asiatisk författare hade skrivit för att jag inte brukar se så många böcker som asiater har skrivit. Det är mest västerländska författare som man hör och ser. Den andra saken var att boken var väldigt detaljerad så att man fick fram en bild av hur det såg ut, hur det lät, hur det kändes och hur det luktade. Hon fick fram alla sinnena i sin person- och miljöbeskrivning vilket jag tyckte var väldigt kul att läsa. Boken var lagom lång enligt mig (192 sidor). Eftersom jag inte gillar att läsa kunde jag även klara mig igenom boken utan att ge upp vid typ halva. Rekommenderad längd för dem som inte gillar att läsa långa böcker och tillsist lockade den mitt intresse. För den speciella inledningen med spänning, förundran och nyfikenhet.

Författaren som har skrivit denna boken heter Han kang är en sydkoreansk författare som är född den 27 november 1970 i staden Gwangju, Sydkorea. Hon har skrivit total 18 böcker men de flesta är skrivna på koreanska. Hennes två populäraste böcker är “The vegetarian” och “Human acts”.

Bild på boken.
Så här uttalar man bokens namn på dess originalspråk, koreanska.
KLICKA PÅ LÄNKEN → Vegetarianen- Koreanska

/ Patricia


Boktips - Ibland mår jag inte så bra

Boken som jag har läst heter “Ibland mår jag inte så bra” och är en självbiografi, skriven av Therese Lindgren.
Therese är 29 år och bor i Stockholm. Redan som ung hade Therese ett stort bekräftelsebehov och en låg självkänsla. Hon ville vara bäst i allt hon gjorde och omtyckt av alla. Idag är hon en av Sveriges största kvinnliga YouTuber. Therese har blivit utsedd till årets YouTuber på Guldtuben både 2015 och 2016 där hennes hyllade videor består av allt från skönhet och smink till hennes kamp mot sin psykiska ohälsa.
Hon debuterade som författare med sin bok, “Ibland mår jag inte så bra” i november 2016.  

Boken handlar om Therese och hennes liv med psykisk ohälsa, som började med en utmattningsdepression, som senare ledde till flera diagnoser.  
Innan Therese blev sjuk hade hon ingen erfarenhet av psykisk ohälsa och från början så såg hon sina diagnoser som något skamfyllt och vågade därför inte berätta för sin omgivning. I boken så fördjupar sig Therese mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte alltid mår så bra.
Therese varvar egna berättelser med fakta. Hon delar med sig om hur en panikångest känns, hur man själv kan ta sig ur den, hur man kan prata med familj, vänner om sitt tillstånd och vilken annan hjälp man kan få. Therese försöker få fram att psykisk ohälsa inte är något att skämmas över och att många människor drabbas av detta någon gång i livet.

Detta är en bok som berör. Boken är skriven på ett lättbegripligt och personligt sätt. Boken är fängslande och man vill fortsätta läsa hela tiden trots det jobbiga ämnet. Therese skriver på ett lättfattligt sätt även om det finns vissa språkliga missar. Boken har många bilder i sig som förstärker bokens budskap.
Therese tar sig an ett svårt ämne från många vinklar på ett ärligt, personligt och ofta humoristiskt sätt. Jag tror att denna bok kan vara ett stort stöd till många unga som mår dåligt eller någon gång kommer att göra det.

Jag rekommenderar denna boken då den ger dig lärdom att förstå människor som lever med psykisk ohälsa. Detta är en bok som alla borde läsa.

/Samantha


Boktips - Looking for Alaska

Min bok heter Looking for Alaska eller på svenska då Efter Alaska och författaren bakom denna bok heter John Green.

Miles, en kille som varit mobbad innan väljer att lämna sitt förflutna bakom sig när han börjar på internatskolan Culver Creek. Där får han en helt ny start, träffar Chip, “Översten”, som drar iväg med honom och gör saker som Miles aldrig gjort förr. De två lär känna varandra väldigt väl. En av Överstens kompisar heter Alaska Young och henne blir Miles snabbt väldigt kär i. Alaska var en galen, impulsiv person med höga ambitioner och helt underbart vacker.
Han mötte även den japanske Takumi och en rumänsk tjej Lara.
Boken är uppdelad på ett speciellt sätt, det står till exempel “50 dagar före” istället för att vara kapitel. Det blir mindre och mindre dagar kvar till en tragisk händelse, som Miles kommer klandra sig själv för antagligen resten av sitt liv.

Miles föreställer jag som ganska lång och smal, mörkt, kort och rufsigt hår. Blåa ögon och en ganska blyg och försiktig stil, men han är en en väldigt djup person med många olika filosofier av människor och hur dem är. Fast de flesta av hans filosofier handlar om Alaska.

Det är fascinerande hur författaren bygger upp berättelsen och hur han skriver. De flesta böcker som handlar om en ny elev på en ny skola brukar vara väldigt naiva, men John Green lyckas få till det jättebra, utan att det blir töntigt. Därför tycker jag verkligen om boken i sin helhet.

John Green är en amerikansk författare och vloggare på YouTube där han filmar sitt vardagliga liv tillsammans med sin bror. Hans första bok, som var just Looking for Alaska kom ut år 2005. Han föddes 24 augusti 1977 i Indianapolis i Indiana. Han har skrivi flera böcker efter Looking for Alaska som blivit succe, de flesta böcker han skrivit riktar sig till ungdomar.

/ Alva


Boktips- Ringens brödraskap

Min bok heter Ringens brödraskap och är första delen i trilogin “Sagan om ringen”. Den är skriven av John Ronald Reuel Tolkien och utgiven år 1954.
I det lilla ostörda landet Fylke, bor ett glatt och bekymmerslöst folk, Hobbitarna. Folket är mycket ostörda från omvärlden, ger sig sällan ut på äventyr och skyndar sig aldrig i onödan. Men det finns en ondska som härskar i Fylke, Härskarringen. Som har kraften till att förstöra och styra. Ringen smiddes en gång av den onde härskaren Sauron. Av en olyckshändelse hamnade den sedan i hobbiten Bilbos ägor. Den fördes med honom till Fylke och där har den förvarats tills många år efter händelsen. När Bilbo belutar att lämna Fylke skänker han alla sina ägodelar till sin så kallade myndling Frodo, därmed också ringen. Ringens kraft är stark och skapar oroligheter, mörka makter söker efter att få ta tillbaka ringen och dess kraft. Frodo måste ta ett svårt beslut att lämna sitt kära hemland för att ge sig ut på en lång resa till skugglandet Mordor för att förstöra ringen på den plats där den en gång skapades. Vid hans sida kämpar hans trogne hob vänner Sam, Pippin och Merry. Under resan träffar han på många andra varelser som sedan tar plats vid hans sida, trollkarlen Gandalf, människorna Aragon och Boromir, dvärgen Gimli och alven Legolas. Tillsammans är dem ringens brödraskap.

Huvudpersonen i boken är tydlig, hobbiten Frodo. Frodo är har en personlighet som utstrålar mod, osjälviskhet, omtänksam, rättvisa och klokhet. Han är också den som är utsedd till ringbärare. Ringen har en sån kraft att den lyckas ändra Frodos personlighet under resan. Nya sidor av honom som man inte lagt märke till innan visar sig. Han blir plötsligt misstänksam, allvarlig och tungsint. Sina vänner som troget följt vid hans sida genom färden börjar han tvivla på.

Jag själv tycker att boken i sin helhet är bra. Världen som författaren lyckats bygga upp är fantastisk. Varenda lite detalj är beskriven och viktig. De berättas sagor om föregångare till karaktärerna. Visor och sånger som sjungits av gamla legender. Alla platser på kartan som Tolkien lyckats hitta på och beskriva. Hela boken beskriver en skildrad och annan värld än den vi lever i idag. Handlingen handlar om kampen mellan gott och ont. Boken visar också skillnaden mellan dessa två och skiljer dem på ett bra och förståeligt sätt. Därför tycker jag att boken är på ett sätt viktig i samhället som vi har idag.
Om jag skulle ge boken någon slags kritik skulle de bero på den första halvan av boken som verkligen segar sig fram. Själva äventyret har inte riktigt satt igång eller börjar vilket gör att den halvan känns oändligt långsam. Historien dras ut väldigt mycket. Och blir nästan långtråkig att läsa.

Författaren av boken heter som sagt John Ronald Reuel Tolkien. Han föddes i Sydamerika år 1892. Vid ung ålder flyttade han till England med sin mamma och bröder, där han spenderade resten av sitt liv. De stora intresset John hade för språk var anledningen till att han skrev sin första bok Bilbo. Boken var baserad på de sagor som han själv berättat som godnattsagor för sina barn. Hand efter hand därefter skrevs succe trilogin “Sagan om ringen” som nu kanske är en av världens mest lästa böcker. John dog år 1978, då vid åldern av 81 år.

/Tova 

Boktips - Scarlet

Författare heter Marissa Meyer och hon kommer från USA hon började skriva tidigt och hennes mest kända verk är Cinder vilket är den första boken i hennes bokserie Månkrönikan. Alla böcker i Månkrönikan är tolkningar på bröderna Grimms sagor berättelser och Scarlet är en mer modern variation av rödluvan som utspelar sig i ett krig mellan människor på månen och jorden. Det är inte en fristående tvåa så läs bok ett innan ni läser Scarlet (bok ett heter Cinder). Jag har då läst bok två i serien som heter Scarlet och är en fantasybok. Handlingen handlar om huvudpersonen Scarlet och om att hennes farmor har blivit kidnappad. Den enda som kan hjälpa Scarlet att hitta sin farmor är en farlig kille som försörjer sig genom att slåss. Scarlet brottas hela tiden med tanken om hon ska lita på honom eller inte. Allt detta blir inte bättre av att hon får reda på att hennes älskade farmor har ljugit för henne. Parallellt med denna story är en fortsättning på bok ett och huvudperson Cinder som försöker fly från ett fängelse och försöker lära sig om hennes krafter. Scarlet är en karaktär som är väldigt envis, det är lätt som tonåring att sätta sig in i hennes perspektiv när allting som är runt omkring ändras och hur hjärnan brottas med de olika problemen/förändringarna. Hon har scharlakansrött, lockigt hår (tänk er lite som i filmen Modig/brave) som hon ofta har gömt i en luva för att slippa all uppmärksamhet. Hon är ganska liten men stark och smidig eftersom hon har jobbat på en gård sedan hon var väldigt liten. Hon bor på landet och trivs väldigt bra där. Hon har svårt att släppa in nya personer i sitt liv eftersom hennes pappa är alkoholist och inte klarade av att ta hand om henne (det är därför hon flyttade in hos sin farmor).

Jag själv tycker första boken är mycket bättre eftersom jag gillar mer storyn om Cinder och handling när hon blir osäker om vem hon är och träffar prinsen plus att jag ofta fastnar för den första personen som introduceras i böcker/filmer. Även i denna bok gillade jag delarna med Cinder perspektiv bäst eftersom jag har lättare att sätta mig in i hennes perspektiv. Men jag tycker fortfarande om delarna med Scarlet eftersom man först får en bra information om person vilket gör att man får bra medkänsla och vill veta vad som händer med henne.  Boken är spännande och man vill veta mer hela tiden. Jag hade dock uppskattat om man hade fått lite ur Wolfs perspektiv eftersom det hade fått storyn mer intressant och man hade fått mer förståelse för hans agerande. Men eftersom serien redan handlar om fyra personer skulle det kanske bli för mycket om man hade en till karaktär att skriva utifrån ett perspektiv.  

/Kajsa   














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.